Sökning: "psykologi sociala medier påverkan"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden psykologi sociala medier påverkan.

  1. 1. Barn och ungdomars psykiska hälsa i skolan : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Evelina Ramstedt; Elin Holm Sundqvist; [2023]
    Nyckelord :Children; Youths; School; Mental health; Mental illnes; Stress; Barn; Ungdomar; Skola; Psykisk hälsa; Psykisk ohälsa; Stress;

    Sammanfattning : Kandidatuppsatsen är en kvalitativ studie. Den psykiska ohälsan har ökat bland barn och ungdomar idag, även kraven i skolan och i samhället har ökat. Sociala medier och barns ökande skärmtid har också en negativ inverkan på barn och ungdomars psykiska mående. LÄS MER

  2. 2. Kvinnors upplevelser av sociala medier, skönhetsideal och självkänsla

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Johanna Formichella; Ulla Norrhäll; [2023]
    Nyckelord :Social media; Beauty ideals; Self-esteem; Women; Social Impact Theory; A Theory of Social Comparison; Objectifiation Theory; Sociala medier; Skönhetsideal; Självkänsla; Kvinnor; Teori om social påverkan; Social jämförelseteori; Objektifieringsteorin;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har inriktat sig på att utforska hur kvinnor i åldrarna 18 – 35 år upplever sociala medier och dess eventuella påverkan på deras självkänsla och skönhetsideal. Tidigare forskning inom området har visat varierande resultat där både positiva och negativa aspekter framhållits. LÄS MER

  3. 3. SOCIALA MEDIERS PÅVERKAN PÅ TRÄNINGSMOTIVATION HOS STYRKELYFTARE & BÄNKPRESSARE

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Josua Lipka; [2023]
    Nyckelord :Keywords: sport; powerlifting; bench-press; motivation; sports motivation; social media; Facebook; Instagram; TikTok; Sport motivation scale-II SMS-II ; Multidimensional Facebook Intensity Scale MFIS ; idrott; styrkelyft; bänkpress; motivation; idrottsmotivation; sociala medier; Facebook; Instagram; TikTok; Sport motivation scale-II SMS-II ; Multidimensional Facebook Intensity Scale MFIS ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka ifall det finns något samband mellan emotionell koppling till de sociala medieplattformarna Facebook, Instagram och TikTok och upplevdidrottsmotivation hos svenska styrkelyftare och bänkpressare. Samt ifall det finns några skillnader mellan könskategorier och tävlingsnivåer. LÄS MER

  4. 4. Den ensamma generationen: en explorativ studie om psykisk ohälsa, konsumtionsbeteende och sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Lydia Santérus; Alexzandra Österlin; [2023]
    Nyckelord :psykisk hälsa; ensamhet; privatekonomi; konsumtionsbeteende; sociala medier; unga vuxna; könsskillnader; mental health; personal financial situation; loneliness; consumer behavior; social media; young adults; gender differences; Social Sciences;

    Sammanfattning : Recent studies show an increase in debt among young adults, especially young women. The purpose of this study was to examine the relationship between mental health, perceived loneliness, personal financial situation, consumer behavior, the use of social media and how these differ in a gender and generational context. LÄS MER

  5. 5. Skönhet och sociala medier : Unga kvinnors upplevelser av skönhetsideal och skönhetsingrepp, samt deras upplevelse av sociala mediers påverkan på dessa

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Isabelle Paanalahti Abrahamsson; Matilda Furuholm; [2022]
    Nyckelord :beauty ideal; cosmetic procedure; social media; women; social influence; self image; skönhetsideal; skönhetsingrepp; sociala medier; kvinnor; social påverkan; självbild;

    Sammanfattning : Skönhetsideal och strävan efter dessa är inte ett nytt fenomen, utan har funnits i olika kulturer och samhällen genom tiderna. Däremot har vi idag nya metoder i form av skönhetsingrepp för att korrigera och uppnå det rådande idealet. LÄS MER