Sökning: "röd tråd i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden röd tråd i förskolan.

  1. 1. Aktionsforskning med språk och kommunikationsundervisning i blickfånget En studie med fokus på hur de yngsta barnen kommunicerar om litteraturen i förskolan En

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Bergstedt Bergstedt; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; kommunikation; förskola; högläsning; litteracitet; språkutveckling; de yngsta barnen; litteratur; undervisning; livsvärldsfenomenologi; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Den här studien baseras på aktionsforskning och har genomförts som ett utvecklingsarbete på en förskola i västra Sverige tillsammans med de yngsta barnen i vårt utbildningssystem. Syftet med denna aktionsforskning har varit att förbättra och förändra högläsningstillfällena på förskolan och därav sträva efter att alla barn som deltagit i studien får en större möjlighet att bli delaktiga i kommunikationen om litteraturen vid högläsningstillfällena. LÄS MER

  2. 2. ”Trygga föräldrar skapar trygga barn” : En studie om relationsskapande vid introduktionen i förskolan, ur förskollärares och vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Isabell Hammarström; Emelie Andersson; [2023]
    Nyckelord :Bemötande; förhållningssätt; information; introduktion; relationsskapande; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att bidra med ökad kunskap om relationsskapande vid introduktionen i förskolans verksamhet, ur både förskollärares och vårdnadshavares perspektiv. För att uppnå syftet och för att ta reda på vad både förskollärare och vårdnadshavare beskriver som viktigt för relationsskapande vid introduktionen, gjordes semistrukturerade intervjuer med fem förskollärare och fyra vårdnadshavare. LÄS MER

  3. 3. "Det behöver skapas en verksamhet utifrånbarnens intressen och inte utifrån deras kön” : En studie om pedagogers uppfattningar om olika grupperingar i förskolan utifrån manligt och kvinnligt könsmönster

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Louise Alm; [2023]
    Nyckelord :Genus; grupperingar; kvinnligt; könsmönster; manligt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om pedagogers uppfattningar om grupperingar i förskolan. Jag genomförde semistrukturerade intervjuer med sex respondenter. Intervjuerna har sedan analyserats utifrån genusteori, med bland annat begreppen manligt och kvinnligt könsmönster. LÄS MER

  4. 4. Tematiskt arbete i förskolan : en kvantitativ studie om tematiskt arbete och projekt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alice Jisfält; Emilia Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Tematiskt arbete; tema och projekt; arbetssätt; undervisning; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka tematiskt arbete och projekt som arbetssätt i förskolan. Undersökningens frågeställningar är: Arbetar förskolor i den undersökta kommunen med tematiskt arbete och projekt? Vad innebär tematiskt arbete och projekt som arbetssätt för verksamma pedagoger? Vilka samband finns det med mellan pedagogers attityder kring kunskap, erfarenhet, trygghet och att vilja arbeta med tematiskt arbete och projekt? Utifrån en kvantitativ metod kan vi undersöka tematiskt arbete och projekt i förskolan från fler pedagogers och olika förskolor, för att kunna dra generella slutsatser för fler pedagoger i den undersökta kommunen. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares stödjande arbetsmetoder för barn med språklig sårbarhet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Magdalena Tapia; Moa Stjernström; [2023]
    Nyckelord :förskola; språk; undervisning; språklig sårbarhet; inkludering; likvärdig förskola; stödjande metoder; scaffolding; relationskompetens; mediering;

    Sammanfattning : Arbetet med att skapa en likvärdig förskola visar sig vara utmanande ur flera aspekter, då det bland annat bygger på att förskolläraren besitter tillräcklig kunskap och har förmågan att utöva sina kompetenser. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare resonerar kring arbetet med att skapa en likvärdig förskola för barn med språklig sårbarhet. LÄS MER