Sökning: "responsibility for children s learning."

Visar resultat 11 - 15 av 55 uppsatser innehållade orden responsibility for children s learning..

  1. 11. Lek i förskolan : En studie om förskollärares förhållningssätt till barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Ottilia Igelström; [2021]
    Nyckelord :play; play and learning; preschool teachers´ approach; lek; lek och lärande; förskollärares förhållningssätt;

    Sammanfattning : Genom hela förskollärarutbildningen har lekens betydelse för barns lärande varit tydlig och att vi som förskollärare har ett ansvar att se till att leken ligger till grund för allt som vi gör i förskolan. Syftet med denna studie är att belysa förskollärares förhållningssätt till barns lek i planeringen av verksamheten och på så sätt bidra med kunskap kring hur leken kan ta form i förskolans verksamhet. LÄS MER

  2. 12. Främja

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Industridesign

    Författare :Erik Lif; [2021]
    Nyckelord :Backpack; Children; Outdoor; Nature; Tretorn; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : In the hectic and stressful climate of our more or less urbanized lives, it can be easy to neglect our surroundings and forget about our origins. The experiences and knowledge that is obtained from nature is a thing of absence in more and more people’s lives. LÄS MER

  3. 13. Modersmålens inkludering i förskolans verksamhet : En studie om förskollärares metoder, kunskaper och erfarenheter i inkluderingsarbetet av modersmål i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ebba Gullberg; [2021]
    Nyckelord :Artifacts; inclusion; mother tongue; preschool teachers; survey; Artefakter; enkät; förskollärare; inkludering; modersmål;

    Sammanfattning : Sveriges förskolor är idag präglade av många olika språk vilket har gjort att förskollärare har fått ett bredare ansvar när det handlar om barns språkutveckling. Forskning visar på att det är av fördel och viktigt att barn med annat modersmål än svenska ska få möjlighet att utöva sitt eget språk i verksamheten, då det i sin tur leder till att barnet kan utveckla och förstå det svenska språket snabbare och lättare. LÄS MER

  4. 14. Att se det omätbara : En vetenskaplig essä om omsorg och hur den visar sig i förskolan och i förskolepedagogers praktiska yrkeskunnande

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Jessica Martinez Giannini; [2021]
    Nyckelord :care; preschool; practical knowledge; the immeasurable; new public management; phenomenology; learning; collective responsibility; omsorg; förskola; praktisk kunskap; det omätbara; new public management; fenomenologi; lärande; kollektivt ansvar;

    Sammanfattning : This scientific essay deals with the concept of care and how care takes shape in preschool and in preschool teachers' practical professional knowledge. Through a phenomenological perspective and in relation to Hanna Arendt's discourse on collective responsibility, the study approaches the concept of care in preschool but also the significance of the phenomenon itself. LÄS MER

  5. 15. ”Demokrati, det kanske är medicin?” : En kvalitativ intervjustudie som inkluderar barnets perspektiv i frågor om inflytande och delaktighet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sandra Wikström; Jessika Eriksson; [2021]
    Nyckelord :child perspectives; children s perspectives; influence; participation; preschool; barnets perspektiv; barnperspektiv; delaktighet; förskola; inflytande;

    Sammanfattning : Pedagoger i förskolan har ett viktigt uppdrag i att främja barns hälsa och välbefinnande samtett ansvar att ge varje barn förutsättningar att utvecklas och lära sig. Ett sätt att möjliggöradetta är genom inflytande och delaktighet, som ses som en av flera hälsofrämjande faktorer. LÄS MER