Sökning: "responsibility for children s learning."

Visar resultat 6 - 10 av 55 uppsatser innehållade orden responsibility for children s learning..

  1. 6. Estetiska uttrycksformer i förskolans lärmiljö : Förskollärares uppfattningar om estetiska uttrycksformer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elisabeth Persson; [2022]
    Nyckelord :Aesthetic forms of expression; preschool learning environment; preschool teacher competence; preschool teachers perceptions; phenomenography; Estetiska uttrycksformer; förskolans lärmiljö; förskollärarkompetens; förskollärares uppfattningar; fenomenografi;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to invetigate preschool teachers' perceptions of opportunities and difficulties in work with aesthetic forms of expression in the preschool's learning environment. According to the preschool curriculum (Skolverktet, 2018), preschool education must give children the opportunity to experience, shape and communicate through aestethic forms of expression such as image, form, drama, movement, song, music  and dance. LÄS MER

  2. 7. Digitaliserade barn : En studie om principen om barnets bästa och socialtjänstens intervjuer på distans i en digitaliserad tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Avdelningen för juridik

    Författare :Andreas Hjelminge; [2022]
    Nyckelord :children; social services; remote; interviews; digitalisation; barn; barnrätt; socialtjänst; socialtjänsten; intervju; digitalisering; covid-19; corona; SoL; LVU; pandemi; barnkonventionen;

    Sammanfattning : För ungefär två år sedan fick hela världen och därmed vi i Sverige förändra våra livsstilar markant från vad vi var vana vid. Coronapandemin och sjukdomen covid-19 spred sig snabbt och allt för många omkom till följd av smittan. För att bromsa och försöka stoppa smittan ställde vi om, där det var möjligt, till distansarbete. LÄS MER

  3. 8. ”Dom är precis som vi, fast bara lite mindre!” : En studie om barns lärande om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Simonne Eliasson; Lina Ljungsryd; [2022]
    Nyckelord :barnkonventionen; Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter; barns rättighetslärande; asymmetriska relationer; barns rättigheter; förskola; makt; tolkningsföreträde; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : The aim for the study is to investigate whether or not personnel with pedagogical and managing responsibilities convey childrens rights in accordance with the documents governing the Swedish preschools and the convention on the rights of the child. The study’s research questions are as follows: according to personnel with pedagogical and managing responsibilities, what opportunities are made possible for children’s rights learning? How does personnel with pedagogical and managing responsibilities look upon their educational responsibility regarding children’s rights learning, and what aspects within the organization can affect this responsibility? A qualitative method is applied and six semi-structured interviews with personnel with pedagogical and managing responsibilities were conducted. LÄS MER

  4. 9. Genusarbete i förskolanspedagogiska lärmiljö inomhus : En studie om genusarbetets betydelse för barns identitetsskapande iförskolepedagogisk kontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hannah Öhberg; Martina Sjöstrand; [2021]
    Nyckelord :Genus; genus pedagogy; genus patterns; genus system; equality; heteronormative; genus stereotypes; genus neutral; educational environment; school interior; educational material; play materials.; genus; genuspedagogik; genusmönster; genussystem; jämställdhet; heteronormativitet; könsstereotyp; könsneutral; lärmiljö; inomhusmiljö; lär material; leksaker;

    Sammanfattning : Förskolan har ett ansvar att motverka könsmönster som begränsar barnensutveckling, val och lärande. Lärmiljöns och det tillgängliga materialets betydelse förbarns identitetsskapande har vetenskapligt studerats tidigare av andra forskare ochvisar då på att den genusexponering som barn utsätts för i tidig ålder är bidragandetill barns genusrelaterade förväntningar och attityder senare i livet. LÄS MER

  5. 10. Förskollärarens ansvar : En fenomenologisk studie om barnskötares upplevelser kring förskollärarens ansvar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Krista Rosenberg; Maja Uddenberg; [2021]
    Nyckelord :responsibility; leadership; preschool teacher; childminder; ansvar; ledarskap; förskollärare; barnskötare;

    Sammanfattning : The preschool teacher’s responsibility has changed over the years as the preschool's curricula has changed. The purpose of this essay is therefore to increase knowledge about childminders' expectations of the preschool teacher's responsibility. LÄS MER