Sökning: "responsibility for children s learning."

Visar resultat 16 - 20 av 55 uppsatser innehållade orden responsibility for children s learning..

  1. 16. Barns inflytande i planerade aktiviteter med digitala verktyg : En intervjustudie om förskollärarnas uppfattning kring hur digitala verktyg främjar barns inflytande i planerade inomhusaktiviteter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Emelie Zhovnartshuk; Sandra Sjöblom; [2021]
    Nyckelord :Digital tools; preeschool; planned indoor activities; Content analysis; Pragmatism.; Digitala verktyg; förskolan; planerade inomhusaktiviteter; innehållsanalys; Pragmatism.;

    Sammanfattning : In preschool digital tools has started to become an important tool for learning, reflection and influence. Digital tools are also something that is highlighted in the preschool curriculum. The purpose of the study is to investigate preschool teachers' views on how digital tools can promote children's influence in planned indoor activities. LÄS MER

  2. 17. En kvalitativ studie om pedagogens deltagande roller - som hinder och möjlighet i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sofie Ahrencrantz; Maria Staaf; [2021]
    Nyckelord :Free play; power; responsibility; child vision; teaching; professional competence; experience; the competent child; play; development; the role of the educator in preschool.; Fri lek; makt; ansvar; barnsyn; lärande; yrkeskompetens; erfarenheter; det kompetenta barnet; lek; utveckling; pedagogens roll i förskolan;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the view of educators on their participation in free play in preschool. Free play is a typical activity for preschool. Engdahl & Ärlemalm-Hagsér (2015) highlight Fröbel as creator of the concept of free play. LÄS MER

  3. 18. Alternativ och Kompletterande Kommunikation : - Beskrivningar av kommunikationsutveckling genom AKK bland personal verksamma i grundsärskolan - inriktning träningsskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lars-Johan Jonsson Borg; Pernilla Malmqvist; [2020]
    Nyckelord :Augmentative and Alternative Communication; ACC ; communication; compulsory school for children with severe learning disabilities communication; intellectual disability; socio-cultural perspective; Alternativ och kompletterande Kommunikation AKK ; grundsärskola med inriktning träningsskola; intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie redogör för hur personal verksamma i grundsärskolan med inriktning träningsskola, beskriver sitt arbete med elevers kommunikationsutveckling genom AKK, Alternativ och Kompletterande Kommunikation. Studien utgår från semistrukturerade intervjuer som genomförts på rektorer, specialpedagoger, pedagoger och elevassistenter. LÄS MER

  4. 19. Annebergsskolan - en undersökning av normkritiska pedagogiska rum

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Emma Vehmaa Arnberg; [2020]
    Nyckelord :norm-critical pedagogy; feminist pedagogy; normkritisk arkitektur; pedagogik; pedagogy; public pedagogy; feministisk arkitektur; Actor Network Theory; ANT; aktant och nätverk; Herman Hertzberger; klustrande arkitektur; clustering architecture; normkritisk pedagogik; feministisk pedagogik; allmän pedagogik; Jesper Magnusson; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : The thesis investigates how a norm-critical perspective on learning can impact the architectural design, and the aim is not to challenge the school as a form but to mediate a more supportive learning environment. The norm-critical, feminist and public pedagogy highlights the necessity of change towards collective learning with the individual in mind that includes introvert and extrovert personalities as well as active and passive activities, challenging existing norms and acknowledge that pedagogic environments surround us and affect our everyday life and development as individuals in society. LÄS MER

  5. 20. "Jag är där på riktigt" : förskollärares uppfattningar om professionell relationskompetens

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Lene Helgeby; Anna Svensson; [2020]
    Nyckelord :preschool; preschool teacher; professional relational competence; relational pedagogy; förskola; förskollärare; professionell relationskompetens; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om några förskollärares uppfattningar om professionell relationskompetens och dess betydelse för de yngre barnens (i åldrarna 1–3 år) utveckling och lärande.  Studien ger en översikt av tidigare forskning kring professionell relationskompetens och relationens betydelse för barns utveckling och lärande. LÄS MER