Sökning: "semiotics image analysis"

Visar resultat 16 - 20 av 105 uppsatser innehållade orden semiotics image analysis.

  1. 16. Dags att ta kvinnokroppen på blodigt allvar! : En studie om svenska varumärkens diskursiva konstruktion av kvinnors menstruation och självbild

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Julia Lundgren; Clara Nordqvist; [2022]
    Nyckelord :equality; feminism; gender; marketing; media; menstruation; representation; self-image.; feminism; genus; jämställdhet; marknadsföring; menstruation; media; porträttering; självbild; varumärkesidentitet.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out how the female body is portrayed by Swedish brands focused on intimate care products. The focus lies on the brands Libresse and Deodoc and their marketing material on Instagram. A goal-oriented selection was carried out, based on three criteria in order to collect as much relevant material as possible. LÄS MER

  2. 17. Hurtful Augenblick: Affect’s Doing in a Series of Instagram Stories of Resistance

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för konsthistoria och visuella studier

    Författare :Samaneh Mohseni Hosseinabadi; [2022]
    Nyckelord :affect theories; photographic image; embodied simulation; Iran; social media; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This thesis explores the affective qualities in a set of Instagram stories juxtaposing photos of the pre- and after 1979 Iranian revolution protests. It poses the central question: ‘How can the power of photographic images in an era of social media be elucidated based on theories of affect?’ By asking this, another subsequent question arises: ‘How is an affective reading of a type of material of mixed and complex nature formulated?’ These two questions shape the structure of this thesis. LÄS MER

  3. 18. Kommunikativa porträtt : En visuell kulturstudie om hur det symboliska bruket i fyra svenska drottningporträtt har förändrats från 1600-tal till nutid

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Helene Söderström; [2022]
    Nyckelord :svenska kungahuset; drottningporträtt; drottning Hedvig Eleonora; drottning Lovisa Ulrika; drottning Victoria; drottning Silvia; svenska drottningar; visuell kultur; semiotik;

    Sammanfattning : For many centuries, humans have used portraits as a tool to understand our surroundings, a way to anchor what has happened. The portrait acts as a mirror of the changes in society, and the message of the portrait changes according to the conditions of society. LÄS MER

  4. 19. "Good luck trying to cancel me" : En kvalitativ innehållsanalys av Youtube-profilen Logan Pauls reparationsstrategier under Aokigahara-incidenten

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Maja Levinsson; Tilde Elf; [2022]
    Nyckelord :crisis communication; Youtube; Logan Paul; strategies; qualitative content analysis; visual analysis; cancel culture; apologia; image repair theory; kriskommunikation; Youtube; Logan Paul; strategier; kvalitativ innehållsanalys; visuell analys; cancelkultur; apologia; image repair theory;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka hur Youtube-profilen Logan Paul agerade under en kris orsakad av det som populärkulturen kallar cancelkultur. Tre av Logans Youtube-videor undersöktes för att studera vilka reparationsstrategier och visuella element han använde sig av i videorna publicerade efter Aokigahara-incidenten. LÄS MER

  5. 20. Invasion & kommunikation - En kvalitativ studie av den svenska och finska försvarsmaktens kommunikation på Instagram sedan kriget i Ukraina.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Felicia Thiers; Zana Rrecaj; [2022]
    Nyckelord :Försvarsmakter; Krig; Instagram; Retorik: Semiotik; Strategisk kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : On February 24, 2022, Russia invaded Ukraine, changing world history. The aim of this study is to conduct a comparative analysis of how the Swedish and Finnish armed forces communicate regarding the war in Ukraine and further present their organization on Instagram since the Russian invasion of Ukraine. LÄS MER