Sökning: "semiotisk text och bild analys"

Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade orden semiotisk text och bild analys.

  1. 6. Intersemiotiska relationer inom multiplikationsuppgifter : En läromedelsgranskning av två läromedel anpassade för årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nina Lundh; Nellie Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Matematikundervisning; läromedelsgranskning; semiotisk resurs; multiplikation; multiplikativt tänkande; additivt tänkande; multimodalitet; multimodal analys; teckenvärldar; intersemiotisk relation; socialsemiotisk teori.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur två semiotiska resurser, det vill säga läromedlen Prima Matematik 3B samt Pixel Matematik 3B, presenterar olika multiplikationsuppgifter och vilka dess tillhörande teckenvärldar är. Vidare ämnar studien undersöka om dessa teckenvärldar, såsom exempelvis text och bild, anses samspela med varandra och således om intersemiotiska relationer kan påträffas i uppgifterna. LÄS MER

  2. 7. #MakeTheFuture : en semiotisk analys av ett oljebolags kommunikation på Instagram

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Linnéa Magnér; Emelie Sandberg; Dorrin Ashiri Fard; [2020]
    Nyckelord :Instagram; Greenwashing; Propaganda; Corporate Social Responsibility; Discourse; Method Triangulation; Semiotics; Instagram; Greenwashing; Propaganda; Corporate Social Responsibility; Diskurs; Metodtriangulering; Semiotik;

    Sammanfattning : Greenwashing har de senaste åren blivit en del av vårt samhälle, vare sig gemene man eller alla företag är medvetna om det eller ej. Företag måste förhålla sig till den förändrade diskursen i samhället för att hålla sig relevanta och konkurrenskraftiga när allt större delar av samhället vill minska sitt klimatavtryck och leva på ett mer hållbart sätt. LÄS MER

  3. 8. The Spirit of Travel

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Anna Oscarsson; [2017]
    Nyckelord :celebrity endorsement; ambassadörsskap; celebriteter; förkroppsligande; identifikation; marknadsföring.;

    Sammanfattning : I denna uppsats har två filmer ur kampanjserien The Spirit of Travel från lyxmodevarumärket Louis Vuitton analyserats med syftet att undersöka om det är någon skillnad i att marknadsföra sig med eller utan celebrity endorsement. De frågeställningar jag ämnat besvara är vilka kärnvärden och attribut som kommer tilltals, hur förkroppsligandet skiljer sig åt i de två filmerna samt vilken betydelse en celebritet kan ha för ett varumärke. LÄS MER

  4. 9. Gestaltningen av kvinnor i kvinnomagasin – nu och då

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Malin Jonasson Falkengren; Mathilda Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :genus; gestaltning; framing; magasin; the male gaze; stereotyper; journalistik;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: D etta är en studie av den kvinnliga gestaltningen i två olika kvinnomagasin från olika årtionden. Studien berör hur kvinnan beskrivs och framställs i text samt bild i de studerade magasinen. Vi ämnar att jämföra resultatet mellan magasinen för att se om det finns några eventuella skillnader i gestaltningen. LÄS MER

  5. 10. Söndagsbrunch och fredagslunch : En semiotisk bild- och textanalys av influencers matbilder på Instagram samt responsen från följarna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emmie Olsson; Julia Thor; [2017]
    Nyckelord :influencer; micro celebrity; instagram; social media; power; semiotic; influencer; mikrokändis; instagram; sociala medier; makt; semiotik;

    Sammanfattning : Den här studiens problemformulering grundar sig i de underliggande maktstrukturer som finns på den sociala plattformen Instagram. Studien fokuserar på hur framstående Instagramprofiler, så kallade influencers, presenterar sina matbilder. LÄS MER