Sökning: "sinnlig erfarenhet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden sinnlig erfarenhet.

  1. 1. Bindandets betydelse för det kreativa sammanhanget : En studie av musikutgivning

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Harald Björk; [2021]
    Nyckelord :music publishing; creativity; art; will; context; bonding; collective fronesis; practical knowledge; sensory experience; musikutgivning; kreativitet; konstnärligt skapande; vilja; sammanhang; bindande; kollektiv fronesis; praktisk kunskap; sinnlig erfarenhet;

    Sammanfattning : A specific account of bonding in creative circumstances – a study of releasing music is a scientific essay which examines the relationship between will, context and creativity in the process of releasing music.  The focus for the examination is the process of finalizing musical works in a release format. LÄS MER

  2. 2. Musikframförandets magiska rum : Ett rum för handling tillsammans bortom vardaglig verklighet

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Harald Björk; [2019]
    Nyckelord :Musical performance; listening act; play; creativity; phronesis; practical knowledge; sensory experience; Musikframförande; artisteri; lek; kvalitet; kreativitet; fronesis; kollektiv fronesis; praktisk kunskap; sinnlig erfarenhet;

    Sammanfattning : By using the scientific essay and modern hermeneutic understanding as method the essay Musical performance, a space of magic examines the mental and physical room for musical performance. The focus is, as the title reveals, the sense of a higher state of interconnection which can occur between the performing artist and audience. LÄS MER

  3. 3. Fyra pedagogers skilda uppfattningar om utomhuspedagogik som fenomen

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Carola Kyller; Mehrnaz Abedini; [2013]
    Nyckelord :Outdoor education; authentic learning environment; indoor education; sensuous experience; direct contact experience in learning; outdoor environment; nature-landscape; Utomhuspedagogik; autentisk lärandemiljö; inomhusundervisning; sinnliga erfarenheter; direktkontakterfarenheter i lärande; utomhusmiljö; natur-landskap;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka hur några valda pedagoger förhåller sig till utomhuspedagogik som en pedagogisk undervisningsmetod och diskutera dessa olika perspektiv av vad pedagogerna säger utifrån frågeställningarna i vårt syfte. Med hjälp av intervjuer har vi ställt frågor till fyra utvalda pedagoger som besitter skilda kunskaper och erfarenheter av utomhuspedagogik. LÄS MER

  4. 4. Utomhuspedagogik i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattning av utomhuspedagogikens möjligheter och begränsningar samt utomhuspedagogikens påverkan på barns fria lek.

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Cecilia Olsson Ahlsén; Cecilia Carlberg Björkman; [2013]
    Nyckelord :Begränsningar; lek; konflikter; motorik; möjligheter; naturen; pedagoger; tillrättavisningar; utrustning;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att beskriva pedagogers uppfattning om utomhuspedagogikens möjligheter och begränsningar samt hur utomhuspedagogiken påverkar barns fria lek i förskolan. Utomhuspedagogik är ett förhållningssätt som syftar till lärande i växelspel mellan upplevelse och reflexion, grundat på konkreta erfarenheter i autentiska situationer. LÄS MER

  5. 5. Det snackas om utomhuspedagogik

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Emma Hjorth; Josefine Svensson; [2009]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utemiljö; pedagog; uppfattningar; skola; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att söka efter olika uppfattningar som pedagoger har om utomhuspedagogik i skolans tidigare år och i förskolan. Uppsatsen har en socialkonstruktionistisk ansats, vi menar att det är i språkliga interaktioner uppfattningar om världen skapas. LÄS MER