Sökning: "sjuksköterskans upplevelse bedöma patienter"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden sjuksköterskans upplevelse bedöma patienter.

  1. 1. Intensivvårdssjuksköterskors erfarenheter av att tolka smärta hos sederade respiratorvårdade patienter : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Anna Maijanen; Beatrice Söderqvist; [2022]
    Nyckelord :Critical care nurse; intensive care unit; pain; ventilator; responsibility; assessment; Intensivvårdssjuksköterska; intensivvård; smärta; respirator; ansvar; bedömning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Mekanisk respiratorbehandling är en den mest använda kortsiktiga livsuppehållande interventionen och den vanligaste behandlingsformen inom intensivvården och syftar till att understödja och stötta andningssvikt. Smärta är en vanlig upplevelse hos patienter som vårdas inom intensivvårdsavdelen och som behandlas med mekanisk ventilation, inte bara för själva respiratorbehandlingen utan även för de undersökningar och behandlingar som pågår samtidigt. LÄS MER

  2. 2. Att våga stå i frontlinjen : Sjuksköterskans upplevelse av att bedöma psykisk ohälsa i telefonrådgivning inom primärvården

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Mina Adamson; Ebba Leijonhufvud; [2022]
    Nyckelord :nurses experience; telenursing; mental illness; primary care; patient-centered care; caring conversations; sjuksköterskans upplevelse; telefonrådgivning; psykisk ohälsa; primärvård; patientcentrerad vård; vårdande samtal;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa är ett växande folkhälsoproblem och förutspås vara den största sjukdomsbördan i världen år 2030. Första vårdkontakten för patienter med psykisk ohälsa är vanligtvis sjuksköterskor i telefonrådgivning inom primärvård. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskans upplevelse av att göra suicidriskbedömning över telefon på psykiatrisk akutmottagning

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Lina Andersson; Sara Karlsson; [2022]
    Nyckelord :psykiatrisjuksköterskan; suicid; suicidriskbedömning; telefonrådgivning; sjuksköterskans perspektiv; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Tusentals människor avlider varje år genom suicid, i Sverige och globalt. Flera av dem har en tid innan sin död haft kontakt med hälso- och sjukvården. Dygnet runt, årets alla dagar går det att nå sjuksköterska på telefonrådgivning för att få råd och stöd. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskans och patientens upplevelse och erfarenhet vid smärta och läkemedelsberoende inom sjukvården : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Michelle Rydin; Loke Claesson; [2021]
    Nyckelord :Experiences; Nurse; Opioids; Pain; Patient; Substance Use Disorder; Läkemedelsberoende; Opioider; Patienter; Sjuksköterskan; Smärta; Upplevelser;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund Smärta är en individuell och subjektiv upplevelse och den vanligaste orsaken till att människor uppsöker sjukvården. Att leva med långvarig smärta påverkar människans livskvalitet. Missbruk av beroendeframkallande läkemedel ökar och är idag ett globalt folkhälsoproblem. LÄS MER

  5. 5. Sjuksköterskans upplevelse av det telefonrådgivande samtalet ur ett patientsäkerhetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Malin Persson; Anne-Sophie Samnegård; [2020]
    Nyckelord :Patientsäkerhet; Telefonrådgivning; Sjuksköterska; Upplevelser; Kommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivning har en central plats i sjukvården och bedrivs främst av legitimerade sjuksköterskor. Den finns till för att bedöma, stödja, undervisa och triagera patienter i behov av vård. Telefonrådgivning baseras på kommunikation, och svårigheter finns i den icke visuella kontakten. LÄS MER