Sökning: "skolproblem"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade ordet skolproblem.

  1. 1. ”Det är absolut bäst för små barn att ha det lite ordnat. Allra helst om dom får ordna det själv!”// Pippi Långstrump : - en kvalitativ intervjustudie om familjerättssekreterares uppelevser kring implementeringen av proposition Ett stärkt barnrättsperspektiv i vårdnadstvister.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Viktoria Moberg; Emilia Thalén; [2023]
    Nyckelord :Barnrättsperspektiv; Delaktighet; Familjerätt; Policyproblem Samförståndslösning; Vårdnadsmål;

    Sammanfattning : År 2022 befann sig cirka 17 000 barn, i åldrarna 0–17 år, i en vårdnadstvist. Forskning har visat att en vårdnadsprocess i domstol sällan är en gynnsam lösning för föräldrar i konflikt, där risken finns att den i stället blir förvärrad. LÄS MER

  2. 2. "Det är ett samhällsproblem och inte ett skolproblem" : En studie av mellan- och högstadielärares upplevelse av sin roll och ansvar i relation till elevers skolnärvaro

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Christina Skoglund; [2023]
    Nyckelord :school refusal; school avoidance; school attendance; school non-attendance; school absenteeism; teachers; roles; responsibility; systems; salutogenesis; skolfrånvaro; skolnärvaro; lärare; roller; ansvar; system; salutogenes;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks lärares förståelse av fenomenet skolfrånvaro/skolnärvaro utifrån ramsättningarna: roll och ansvar. Då fenomenet är komplext, sammanvävt inom ömsesidiga relationella beroenden mellan elev, lärare, skola, familj, vänner, hälsa, juridik, politik, och så vidare, sker studien genom kvalitativ tematisk analys för att undersöka empirin. LÄS MER

  3. 3. Matematik, matematiikka och matematikk - En jämförande studie om specialpedagogiska yrkesroller och arbete med elever i matematiksvårigheter i Sverige, Finland och Norge

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Gustafsson; Christina Josefsson; Susanne Westin; [2020-01-15]
    Nyckelord :specialpedagogik; specialpedagogiska yrkesroller; speciallärare; specialpedagog; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var först och främst att få en nyanserad bild av det specialpedagogiska arbetet i Sverige, Finland och Norge genom att sätta detta arbete i sin historiska och nutida kontext. Syftet var också att berika den svenska specialpedagogiska traditionen genom att ta del av de specialpedagogiska yrkesrollernas utformning i Finland och Norge. LÄS MER

  4. 4. Lärares upplevelse av bedömning och betyg i grundsärskolan och gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Rixman; Yvette Tholander; [2020]
    Nyckelord :Assessment; grades; dilemma perspective; primary school; upper secondary ´school; intellectual disability; compensatory perspective; critical perspective; Bedömning; betyg; dilemmaperspektiv; grundsärskola; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; kompensatoriska perspektivet; kritiska perspektivet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva en grupp lärare i grundsärskolan och gymnasiesärskolan och deras upplevelser kring betyg och betygssättning, likvärdig bedömning samt om läroplanen upplevs anpassad för denna elevgrupp. I insamling av empirin har ett kvalitativt arbetssätt använts i form av semistrukturerade intervjuer med sju respondenter. LÄS MER

  5. 5. Islamofobi i västvärlden - ett skolproblem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mauritz Andersson; [2020]
    Nyckelord :främlingsfientlighet; islam; islamofobi; lärarstrategier; motverkan; muslimer; rasifiering; rasism; religiös tillhörighet; xenofobi; öppenhet; värderingar;

    Sammanfattning : Det följande arbetet är en kunskapsöversikt som ämnats åt att utforska vad forskning säger om hur man kan hantera och motverka islamofobi i skolsituationer. Frågan som utforskas är didaktiskt relevant och utformad på följande sätt: ”Hur kan man som lärare, enligt forskning, motverka islamofobi i skolsituationer?” Innan forskningen kring det didaktiska utforskas ges en kort inblick i hur islamofobi utvecklats i västvärlden under 2000-talet. LÄS MER