Sökning: "små barns samspel i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden små barns samspel i förskolan.

  1. 1. Talets Gåva : En observations- och intervjustudie om hur förskollärares förhållningssätt kan påverka barns talspråksutveckling

    M1-uppsats,

    Författare :Ingela Lindblad; Malin Simgren; [2019]
    Nyckelord :Förskollärare; Kvalitativa Intervjuer; Observationer; Sociokulturellt Perspektiv; Samspel; Kommunikation;

    Sammanfattning : I dagens samhälle tillbringar de flesta små barn i Sverige en stor del av sin vakna tid på förskolan, vilket gör att verksamheten har en betydande roll i barns liv. Trots långa, stressiga dagar måste förskollärare finna sätt att undervisa på, så att barn i förskolan får tid och stöd till att utveckla deras talspråk. LÄS MER

  2. 2. Är omsorg verkligen så viktig för små barns förmåga att lära?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annica Lindskog; [2019]
    Nyckelord :anknytning; förutsättningar; lek; lärande; omsorg; sociokulturell; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet har varit att undersöka ”Förskollärarnas syn på omsorg i förhållande till undervisning i förskolan”. Genom att undersöka detta område ville jag uppmärksamma omsorgens betydelse för de yngsta barnens möjligheter att införskaffa ny kunskap. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Amira Saari; Thapanee Svensson; [2018]
    Nyckelord :Barn; Flerspråkighet; Förskolan; Lärmiljön; Modersmål; Samverkan; Språk;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att ta reda på vilka strategier förskollärarna använder sig av för att stimulera och stödja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Metoden vi har valt för att ta reda på detta är intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Att underlätta tidig språkutveckling : Barnhälsovårdssjuksköterskans erfarenhet av att delta i Språkstegen vid åttamånadersbesöket – en intervjustudie

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Glenda Lavesson; Nathalie Ramirez; [2017]
    Nyckelord :child service; home visit; reading aloud; intervention; language development; content analysis; barnhälsovård; hembesök; högläsning; intervention; språkutveckling; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Background:  Existing research shows that both biological and social factors contribute to early language development. Reading out loud and active interplay with infants and toddlers have been highlighted as positive factors for development of understanding and vocabulary. LÄS MER

  5. 5. Samspel mellan barn och pedagoger i förskolans vardag. En undersökning av barns och pedagogers beröring av varandra på tre småbarnsavdelningar

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marit Olanders; [2017]
    Nyckelord :Care; Educare; preschool; teacher; touch; young child;

    Sammanfattning : Omsorgsfull, välkommen beröring har funnits vara avgörande för barns tillväxt och utveckling. Samspel mellan pedagoger och barn ses som det viktigaste för barns utveckling och lärande i förskolan. I flera förekommande diskurser inom förskolan i Sverige värderas emellertid fysisk distans mellan barn och pedagoger. LÄS MER