Sökning: "social identitetsperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden social identitetsperspektiv.

  1. 1. Att behålla bankanställda - En kvalitativ studie om employee retention utifrån ett identitetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Karin Pernmyr; Sanina Salihovic; [2024-02-13]
    Nyckelord :employee retention; social identitetsteori; social identitet; professionell identitet; organisationsidentitet;

    Sammanfattning : Svenskar byter jobb allt oftare och denna rörlighet på arbetsmarknaden är kostsam för arbetsgivarna. Då det har visat sig att frivillig personalomsättning i många fall skulle kunnat kunnat motverkas av arbetsgivaren är det relevant att utforska hur organisationer kan arbeta med bibehållandet av personal. LÄS MER

  2. 2. En digital interaktionsordning – identifikation som medierande faktor till politisk polarisering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Rosanna Moberg; Lies Youcefi; [2022]
    Nyckelord :affektiv polarisering; social identifikation; Facebook; kontaktteori;

    Sammanfattning : Politisk polarisering kvarstår som en av de stora påverkanskrafterna till det demokratiska samhället, samtidigt som sociala mediers roll i folkets politiska aktivitet fortsätter att vara framträdande. Mycket forskning har genomförts på politisk polarisering, men en brist på identitetsperspektiv utgör ett övergripande problem för många studier. LÄS MER

  3. 3. Unga ledare - En kvalitativ studie om hur unga ledare etablerar ledarskap i relation till äldre anställda

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hugo Murgård; Kasper Bassøe Rehnström; Anton Persson; [2022]
    Nyckelord :Unga chefer; Prototypikalitet; Legitimitet; Social identitetsteori; Implicit ledarskapsteori; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Unga ledare - En kvalitativ studie om hur unga ledare etablerar ledarskap gentemot äldre anställda Seminariedatum: 2 juni 2022 Kurs: FEKH49 - Examensarbete i Organisation på Kandidatnivå Författare: Kasper Bassøe Rehnström, Hugo Murgård och Anton Persson Handledare: Christine Blomquist Fem nyckelord: Unga chefer, Prototypikalitet, Legitimitet, Social identitetsteori, Implicit ledarskapsteori Forskningsfråga: Hur etableras unga chefers ledarskap i relation till äldre medarbetare? Syfte: Studien syftar till att undersöka hur unga chefer ur ett identitetsperspektiv upplever rollen som ledare över personer som är äldre än dem själva för att kunna analysera hur de utövar sitt ledarskap. Metod: En kvalitativ studie har gjorts för att kunna besvara vår frågeställning och syfte. LÄS MER

  4. 4. Den inkompetenta generationen- En guide till alternativa tolkningar av den millenniala generationens skådespelare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Gisela Swarting; [2020-06-01]
    Nyckelord :skådespelare; skådespeleri; skådespelarkompetens; hantverk; generationer; millennialer; social identitet; organisation; arbetsplats; värderingar; beteenden; teater; Helsingborgs stadsteater; Sasha Becker; Einar Bredefelt; Stina Hwatz;

    Sammanfattning : På en arbetsplats möts generationer i en gemensam strävan mot samma mål. En fantastisk plats för utbyte av erfarenheter och idéer, som har potentialen att bredda och berika varje individs uppfattning om sin profession och sig själva. LÄS MER

  5. 5. Du är vad du äter - En kvalitativ studie om livsmedelskonsumtion och identitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Siri McGarvey; Amanda Hansson Olivius; [2020]
    Nyckelord :Identitet; Konsumtion; Konsumtionsbeteende; Livsmedel; Kunskap; Social Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Du är vad du äter - En kvalitativ studie om livsmedelskonsumtion och identitet. Universitet: Lunds universitet, Institutionen för service management och tjänstevetenskap Kurs: KSMK65 Examensarbete för kandidatexamen VT 2020 Syfte: Syftet med detta arbete är att studera individers konsumtion och icke-konsumtion av livsmedelsprodukter ur ett identitetsperspektiv. LÄS MER