Sökning: "social integration skola"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden social integration skola.

  1. 1. Mellan isolering och integration : En kvalitativ studie kring social isolering och integrering bland unga invandrare

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Oliwia Dudzinska; [2023]
    Nyckelord :Social integration; Invandrare; Social isolering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Integration och invandrare eller social isolering bland invandrare är ett ämne för diskussion. Med den senaste tidens ankomst av ett stort antal invandrare till Sverige är det värt att fokusera på olika aspekter när det gäller assimilering av invandrare på en ny plats. LÄS MER

  2. 2. SO-undervisning i en digitaliserad skola - en studie av lärarnas erfarenheter och perspektiv på digitaliseringens påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Viggo Glemme; Anton Granzèn; [2023]
    Nyckelord :Challenges; digital tools; digitalization; impact of digitalization; inclusion; language; learning environment; mediation; opportunities; perspectives of teachers; relationships; school; social and cultural perspective; SO social studies ; Swedish education system; teacher experiences; teacher perspective; teaching.;

    Sammanfattning : The increasing integration of technology in education has led to significant changes in the way teaching and learning is conducted. This study aims to investigate the impact of digitalization on schools and the teaching of social studies subjects. LÄS MER

  3. 3. This is "Tricky"! : A Micro-ethnographic Study of Participation and Inclusion of Integrated Students with Intellectual Development Disorder in Swedish Compulsory Schools

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Pernilla Lindberg; Brittany Westerblom; [2022]
    Nyckelord :ethnography; inclusion; integration; intellectual development disorder; own experience; participation; participation model; student’s voice; delaktighet; delaktighetsmodellen; egen erfarenhet; elevens röst; etnografi; inkludering; integrering; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to provide increased knowledge about the experiences of some Swedish students with intellectual development disorder who are enrolled in compulsory school for pupils with learning disabilities and study according to that curriculum but attend school as integrated students. The study examines how these students understand opportunities and experiences of participation and inclusion in their learning environment and social existence based on self-perceived experiences. LÄS MER

  4. 4. "Det ser bra ut på pappret, men funkar inte i praktiken" : En kvalitativ studie om samverkan kring barn och unga med NPF

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Emmy Jakobsson; Frida Karlsson; [2022]
    Nyckelord :barriers; child and youth psychiatry; collaboration; conditions; cooperate; neurodevelopmental disorders; school; social services; barn- och ungdomspsykiatrin; förutsättningar; hinder; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; samverkan; skola; socialtjänst;

    Sammanfattning : Diagnostiseringen av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) har ökat de senaste åren. Samtidigt visar forskning att barn och unga med NPF löper större risk att drabbas av psykisk ohälsa och utsatthet i samhället. LÄS MER

  5. 5. Integration i Idrottsundervisning ur nyanlända elevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Ming-Chieh Svensson; [2022]
    Nyckelord :Exclusion; Integration; New arrived students; Physical education; School.; Utanförskap; Integration; Nyanlända elever; Idrott och hälsa; Skola.;

    Sammanfattning : The goal of this study is to analyze the research overview to investigate how newly arrived students  perceive  sports  and  how  they  integrate  through  physical  education  (PE).  The methodological framework for this study is its focus on scientific articles that have been searched in databases, and articles were subsequently selected based on formulated criteria. LÄS MER