Sökning: "social kapitel"

Visar resultat 21 - 25 av 149 uppsatser innehållade orden social kapitel.

  1. 21. Betygens Funktion För Rättvis Bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Brian Bukur Landquist; Alice Schmitz; [2021]
    Nyckelord :Didactics; pedagogy; social science; school; education; grades; assessment; test; fair assessment; validity; reliability; curriculum; sweden; swedish school; teacher; Didaktik; pedagogik; samhällskunskap; skola; lärande; betyg; bedömning; prov; rättvis bedömning; validitet; reliabilitet; kunskapsprogression; skolverket; ämneslärare; lärare; målrelaterat system; kunskapsmätning;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar till att belysa betygens funktion och rättvis bedömning i en svensk utbildningskontext. Översikten baseras på forskning som sammanställts från en systematisk informationssökningsprocess huvudsakligen förankrad i forskningsdatabasen Swepub.Tilläggsmaterial har sökts genom sekundärsökningar. LÄS MER

  2. 22. Ni hjälper mig och jag hjälper er : En undersökning om lärares och föräldrars upplevelser av El Sistema i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Mirjam Charas Östergren; [2021]
    Nyckelord :El Sistema; skola; kulturskola; sociokulturell teori; musik och språkutveckling;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes lärares och föräldrars uppfattningar om El Sistema. Syftet med studien var att ta reda hur lärare och föräldrar upplever att El Sistema påverkar elevernas språk, finmotorik och koncentration, hur lärarna upplever att deras arbetsmiljö påverkas av El Sistema samt hur föräldrarna upplever att El Sistema påverkar deras eget engagemang för skolan. LÄS MER

  3. 23. Aktiverande landskapsarkitektur : ett gestaltningsförslag för ökad fysisk aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Caroline Mellström; Lovisa Roth; [2021]
    Nyckelord :stråk; fysisk uppmuntrande design; rekreation; parkstråk; Tisken; Falun;

    Sammanfattning : Landskapsarkitektens roll att skapa miljöer som främjar fysisk aktivitet kan antas vara självklar, men är något vi sällan upplevt diskuterats djupare under utbildningen. Att grönområden och närheten till dessa är av stor vikt för befolkningens möjligheter att vara fysiskt aktiva är tydligt, liksom landskapsarkitektens roll i koppling till detta. LÄS MER

  4. 24. Lära, leda, lyfta: En kvalitativ studie kring grupprocesser i ensemblesalen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Eric Andersson; Mattias Wiborn; [2021]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; Music Education; Grupper; Grupprocesser; Ensembleledning; Kvalitativ intervjustudie; Handbok; Groups; Group processes; Ensemble leading; Qualitative interview study; Manual; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : In the following study, two music teacher-students examine how groups and group processes work and what methods and tools can be used by ensemble teachers to influence these. The study takes an approach in four headings with associated subheadings whose purpose is to concretize the building blocks that make up what a group and its group processes are. LÄS MER

  5. 25. Matematiska förmågor och digital interaktion : De fem matematiska förmågornas förekomst i två digitala läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelina Gudinge; Sarah Wikström; [2021]
    Nyckelord :Digitala läromedel; Interaktion; Dynamiska funktioner; Matematiska förmågor; Dynamiska elementtyper; Lgr11;

    Sammanfattning : Digitala läromedel används idag alltmer frekvent på skolor, samtidigt som det inte förekommer någon nationellt sammanhållen kvalitetsgranskning av dem. Det är därför av vikt att få insikt i vilka förmågor som bearbetas i digitala läromedel. LÄS MER