Sökning: "sociala värden i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden sociala värden i skolan.

  1. 1. Bortom den vanliga lektionen : En intervjustudie om lärare i ämnet idrott och hälsas syn på idrottsliga evenemang i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Belma Tatarevic; [2024]
    Nyckelord :Evenemang; idrott; hälsa; motivation; engagemang; rekrytering; bibehållning; lärare.;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar idrottsliga evenemang på tre olika skolor. Studien undersöker vilket syfte de idrottsliga evenemang har samt hur lärare tror att idrottsliga evenemang kan motivera och engagera elever relaterat till ämnet idrott och hälsa. LÄS MER

  2. 2. Social utveckling för elever med autism. Lärares tolkningar och arbete utifrån det sociala uppdraget i Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jens Jörnborn; [2023-11-09]
    Nyckelord :värdegrund; värden; normer; social utveckling; autism; lärare; EPP-metoden; fenomenologi; kunskapssociologi;

    Sammanfattning : Syfte: Elever ska utvecklas både kunskapsmässigt och socialt i skolan. Elevers sociala utveckling beskrivs främst i de två första kapitlen i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet [LGR22]. En del av formuleringarna som går att finna där kan upplevas utgöra en svårighet inom autism. LÄS MER

  3. 3. MOTIVATION och LÄRANDE sonderingar kring TVÅLÄRARSKAPET

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Eugen Sebastian Reichardt; [2023]
    Nyckelord :Motivation; motivation theories; learning process; co-teaching; strategies; “cramming” contra “educating”.; Motivation; motivationsteorier; inlärning; lärande; tvålärarskap; strategier; ”lära ut” versus ”lära in”.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete grundades på en kvalitativ och empirisk studie. Målsättningen har varit att utröna vilka teorier och faktorer som kunde bidra till elevers motivation och lärande, och hur lärare verksamma i undervisningen av naturvetenskapliga ämnen ser på möjligheterna att kunna påverka denna. LÄS MER

  4. 4. Pixels to Purls : Unravelling the Revival of Knitting in the Digital Age

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Emma Niemelä; [2023]
    Nyckelord :Knitting; Online communities; Participatory culture; Knowledge sharing; Stickning; Onlinenätverk; Delaktig kultur; Kunskapsdelning;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar återuppträdandet av stickning som en populär aktivitet och den roll som online-plattformar spelar för att stödja och upprätthålla denna trend. Genom intervjuer med stickare och analys av online-gemenskaper för stickning visar studien att stickning har upplevt en återkomst på grund av dess nostalgiska och terapeutiska drag, vilket främjar kreativitet, gemenskap och en känsla av samhörighet. LÄS MER

  5. 5. En undersökning om hur läromedel skildrar genusskillnader i religionskunskap i den svenska grundskolan : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gunnarsdotter; Tasnim Abujazar; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religionskunskap; kristendom; judendom; islam; läromedel; genus; kön; jämställdhet; genusteori; värdegrund; Lgr22.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genusskillnader framställs i bilder i nyligen utgivna läromedel i religionskunskap för årskurs 4–6. Vidare undersöker studien hur genusskillnader framställs i bilder och texter. LÄS MER