Sökning: "specialpedagogik elevassistent"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden specialpedagogik elevassistent.

  1. 1. Inkludering på fritidshemmet – En spricka mellan ideal och verklighet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :David Gustafsson Cunha; Johan Fredriksson; [2023-10-24]
    Nyckelord :inkludering; fritidshem; lärare i fritidshem; specialpedagogik; samverkan; elevassistent;

    Sammanfattning : I takt med att antalet anställda elevassistenter ökar i de svenska skolorna förs forskning fram som poängterar riskfaktorer med att primärt använda elevassistenter för att ansvara över den pedagogiska undervisningen för elever i behov av särskilt stöd under den obligatoriska skoltiden. Elevassistentens otydliga ansvarsroll visar sig försvåra det inkluderande arbetet i skolan och påverkar den sociala delaktigheten för de elever som har ett särskilt stöd av elevassistent. LÄS MER

  2. 2. Assistentens roll och förutsättningar att stötta elever : En kvalitativ studie om assistenter som arbetar medelever i behov av stöd

    L3-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :assistent; lärarassistent; elevassistent; resurs; resurspedagog; specialpedagogik; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; npf; grundskola; grundsärskola; anpassad grundskola; gymnasiet; gymnasieskola; gymnasiesärskola; anpassad gymnasieskola;

    Sammanfattning : En liten kvalitativ studie om rollen som assistent/lärarassistent/elevassistent/resurs och de förutsättningar som ges för att dessa roller ska kunna stötta elever som behöver stöd som mest. ... LÄS MER

  3. 3. ”HUR SKA JAG HANDSKAS MED DEN ELEVEN JAG HAR IDAG?” En fenomenografisk intervjustudie om elevassistenters och specialpedagogers uppfattningar om handledning för elevassistenter

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Natalie Hedvall; [2022-11-30]
    Nyckelord :handledning; elevassistent; specialpedagog; elever i behov av särskilt stöd; Det kommunikationsstödjande klassrummet; observationsverktyg; fenomenografi; variationsteori;

    Sammanfattning : Aim: The aim of the present study was to investigate how special educators and student assistants perceive supervision for student assistants and what they think about potentially using part 3 "Interactions" in the research-based observation tool "Communication Supporting Classrooms" in supervision. This was done by using a phenomenographic approach. LÄS MER

  4. 4. Elevassistent som särskilt stöd – ett lärarperspektiv : En kvalitativ studie om lärares syn på användandet av elevassistenter som särskilt stöd i lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Peter Border; Olle Malmberg; [2021]
    Nyckelord :specialpedagogik; årskurs 1–3; lärarperspektiv; elevassistent;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en bättre bild av hur lärare ser på sina erfarenheter av att använda det särskilda stödet elevassistenter i lågstadiet. Lärares attityder till stödet, hur läraren uppfattar elevens undervisning och hur skolorna använde sig av elevassistenter enligt lärarna var centrala frågor i undersökningen. LÄS MER

  5. 5. Fritidslärares arbete med elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Nadja Söderberg; [2021]
    Nyckelord :leisure center; leisure teacher; special education; special assistance; action plan; inclusion; special adaptions; diagnosis; environment; play; extra adjustments; fritidshem; fritidslärare; specialpedagogik; särskilt stöd; åtgärdsprogram; inkludering; särskilda anpassningar; diagnos; miljö; leken; extra anpassningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fritidslärare arbetar med elever i särskilt behov av stöd och deras arbete kring elever i behov av särskilt stöd och om de har tillräcklig kompetens för detta arbete. Metoden som användes i studien var frågeformulär som gjorts via internet. LÄS MER