Sökning: "stereotyp teorier"

Visar resultat 21 - 25 av 45 uppsatser innehållade orden stereotyp teorier.

  1. 21. Att se eller inte se genom genusglasögon, det är frågan? : En studie ur reklamskaparnas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jenny Lundberg; [2016]
    Nyckelord :Advertisment; Gender; Gender Stereotype; Male; Female; Reklambilder; Genusmedvetenhet; Manligt; Kvinnligt.;

    Sammanfattning : Svensken spenderar i genomsnitt 6 timmar om dagen på medier och genom reklamen som visas på dessa medier sänds det ut värderingar och uppfattningar om vad ett visst kön är. Därför ställde jag frågan om vem som ska hållas ansvarig för de stereotypa bilder som idag visas på reklamen. LÄS MER

  2. 22. Kvinnliga monster och abjekt femininitet : En semiotisk och psykoanalytisk studie av femininitet, feminism och monsterkroppen i tv-serien Penny Dreadful  

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Ebba Rydqvist Ryan; [2016]
    Nyckelord :Skräck; monster; femininitet; feminism; abjektion; psykoanalys; semiotik; skoptofili; Penny Dreadful; tv-serie; populärkultur; Barbara Creed; Julia Kristeva; Laura Mulvey;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur kvinnliga karaktärer representeras i relation till skräcktematiken i tv-serien Penny Dreadful (2014-). Syftet har varit att studera huruvida det som är typiska kännetecken för skräck kan kopplas till kvinnlighet, femininitet och feminism (det senare då man kan uppfatta ett genuskritiskt samtal i serien). LÄS MER

  3. 23. Vem är Vegorätt? En experimentell studie av förekomsten av stereotyper i reklambilder och konsumenters attityder gentemot vegetarisk mat

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sarah Hellberg; Emelie Lundqvist; Moa Rydlöv; [2016]
    Nyckelord :Stereotyper Vegetarisk mat Consumer Culture Theory Reklambilder Attityder; Business and Economics;

    Sammanfattning : Abstract Title: Who is Vegorätt? An experimental study of the relationship between stereotypes in advertisements and consumers’ attitudes towards vegetarian food Seminar date: 2016-05-25 Course: FEKN90, Master Thesis in Business Administration - Marketing, 30 ECTS Authors: Sarah Hellberg, Emelie Lundqvist, Moa Rydlöv Advisor: Clara Gustafsson Key words: Stereotypes, vegetarian food, Consumer Culture Theory, advertisement, attitudes. Purpose: To investigate whether the presence of persons respectively stereotypes in advertisements can influence consumers’ attitudes towards vegetarian food. LÄS MER

  4. 24. Synd och syndare : En kritisk diskursanalys av HBTQ-personers representation i Kyrkans Tidning, Dagen och Världen Idag

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Edward Vallingstam; [2015]
    Nyckelord :HBTQ; representation; norm; stereotypisering; CDA; modalitet; tolerans;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka representationen av HBTQ-personer i kristna nyhetstidningar i Sverige. Frågeställningen innefattar hur dessa representeras, vilka som representerar dem och hur representationen förhåller sig till Rainer Forsts toleranskriterier. LÄS MER

  5. 25. "Fet, ful och asocial .." : En diskursanalytisk studie om stereotypa konstruktioner och attribuerande av datorspelande individer

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Jesper Wetterhus Ravinale; Nicklas Håkansson; [2015]
    Nyckelord :stereotyp; internet; datorspelare; socialkonstruktionism; diskursanalys; subjektsposition; tolkningsrepertoar;

    Sammanfattning : Studien syftade till att skapa en förståelse för vilka stereotyper som datorspelare tillskriver sig själva och andra. Detta har synliggjorts genom att visa hur olika stereotyper ges uttryck samt hur datorspelare, genom språkanvändning, positionerar sig själva och andra i relation till dessa stereotyper. LÄS MER