Sökning: "story grammar"
Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden story grammar.
16. Barn berättar på svenska och engelska : En explorativ studie om narrativer hos flerspråkiga barn i tidig skolålder
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : Att växa upp i en miljö där två eller flera språk talas blir allt vanligare. Dock finns det begränsade kunskaper om hur språket hos flerspråkiga barn med misstänkt språkstörning bör bedömas. Denna studie utforskade den narrativa förmågan hos en grupp flerspråkiga barn i Sverige med typisk språkutveckling. LÄS MER
17. Att berätta på ryska och svenska : Narrativ förmåga som instrument för språklig bedömning av flerspråkiga barn
Master-uppsats, LogopediSammanfattning : .... LÄS MER
18. Simultant flerspråkiga barns narrativa förmågor : Referensdata för svensk-engelsktalande barn
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : Det saknas logopediskt bedömningsmaterial normerat för flerspråkiga barn, och kunskapen om dessa barns typiska tal- och språkutveckling är begränsad hos logopeder i Sverige. Detta leder till över- och underdiagnostisering av språkstörning. Denna studie syftar till att undersöka svensk-engelsktalande barns narrativer (berättelser). LÄS MER
19. Validering av SELMA (Semantic Linguistic Maturity) i barns muntliga berättelser
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Semantik är läran om hur språklig betydelse är strukturerad i meningar, fraser och ord, och utgör ett tämligen outforskat ämne inom logopedin. Inför denna studie av semantik i barns muntliga berättelser, där fokus ligger på det underliggande semantiska innehållet hos ord och det betydelsemässiga förhållandet mellan ord, har det semantiska innehållet i 108 ortografiskt transkriberade narrativer berättade av barn i åldrarna 4;0-12;10 analyserats med hjälp av den datorbaserade metoden Latent Semantic Analysis (LSA). LÄS MER
20. Kan dold språkförståelse i andraspråket bli synlig vid återberättande på förstaspråket? : Språkförståelse och språkproduktion i förskolebarns berättelser av Buss-sagan (BST) på svenska och arabiska
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : Denna studie undersöker om dold språkförståelse i ett andraspråk kan synliggöras vid återberättande på förstaspråket. Det kan vara svårt att skilja språkutvecklingen hos barn med typisk språkutveckling med svenska som andraspråk från språkutvecklingen hos flerspråkiga språkstörda barn om man testar dem på andraspråket. LÄS MER