Sökning: "svenska som skolämne"

Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser innehållade orden svenska som skolämne.

  1. 6. Teknik och Naturvetenskap – sambo eller särbo? : Intervjuer med svenska och israeliska tekniklärare om tekniken och dess förhållande till naturvetenskapen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Hans Nachmann; [2021]
    Nyckelord :Technology as a school subject; natural sciences; technological knowledge; teachers; middle school; Teknikämnet; naturvetenskap; teknisk kunskap; lärare; högstadiet;

    Sammanfattning : Teknik som skolämne är, jämfört med många andra skolämnen, en relativt ny företeelse. Detta gäller för Sverige såväl som för resten av världen. De flesta andra skolämnen vilar på en sedan länge etablerad akademisk modersdisciplin. Dessa andra kunskapsområden är väldefinierade och har utvecklat egna ämnesfilosofier. LÄS MER

  2. 7. Modersmål som skolämne.En intervjuundersökning om modersmålselevers upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sawsan El Dirani; [2020]
    Nyckelord :modersmål; modersmålsundervisning; elever; upplevelse; fördelar; svårigheter; framtid; intervjuer.;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet var att undersöka modersmålets betydelse för elever i grundskola och hur de uppfattar sitt språk som skolämne utifrån önskan om att delta i modersmålsundervisningen. Frågeställningarna fokuserade på fördelar, nackdelar och svårigheter som eleverna upplever i samband med undervisningen, samt deras tankar om modersmålets framtid och det svenska samhällets syn på detta. LÄS MER

  3. 8. “Varför ska vi lära oss det här?” : - En undersökning av hur väl högstadieelevers intressen stämmer överens med den svenska läroplanen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Rebecka Strömbom; [2020]
    Nyckelord :Intresse; lärande; högstadieelever; ROSES;

    Sammanfattning : Forskning visar att intresset för NO som skolämne är lågt bland högstadieelever, vilket är oroande dels på grund av att intresse är ett av målen i den svenska läroplanen, dels på grund av det förutspås en brist på naturvetare i framtiden. Att kartlägga elevers intressen kan därför vara ett verktyg för att bättre förstå varför intresset för NO i skolan är lågt. LÄS MER

  4. 9. Disposition eller röd tråd? : En praktiknära studie av svensklärares bruk av ämnesspecifik terminologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Per Edlund; [2019]
    Nyckelord :klassifikation; gymnasieelever; svenska; svensklärare; terminologi; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Ett mått på hur väl ett skolämne definierar sig i förhållande till de övriga är klassifikation. Den ämnesdidaktiska forskningen tyder på att svenskämnet, bland annat genom en låg tillämpning av ämnesspecifik terminologi, kännetecknas av en svag klassifikation. LÄS MER

  5. 10. ” Här gäller det att hänga med." : Om integration av hållbar utveckling i svenska grundskolansteknikämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Eva Mullins; [2019]
    Nyckelord :Technology; subject; lower secondary school; sustainable development; sustainability; interview; survey; training; applied sustainability; topic; sustainable development goals; SDG; Teknik; teknikämnet; grundskola; hållbar utveckling; hållbarhet; intervju; enkät; fortbildning; tillvägagångssätt; praktisk hållbarhet; ämnesområde; globala målen; 200 timmar teknik;

    Sammanfattning : Tekniken är ett skolämne i förvandling med en ökade komplexitet i allmänhet och ökat fokus på mångfacetterad hållbar utveckling i synnerhet. Denna studie syftar till att undersöka hur lärare framhåller att hållbar utveckling integreras i grundskolans teknikämne. LÄS MER