Sökning: "textanalys och bild i barnböcker"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden textanalys och bild i barnböcker.

  1. 6. Skönlitterära barnböckers framställning av adhd : En analys av karaktärernas diagnos, självbild och vänskapsrelationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Victoria Ingebrigtsen; [2022]
    Nyckelord :Adhd; funktionsnedsättning; textanalys; skönlitteratur; barnböcker; normkritik;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet var att, genom en kvalitativ textanalys, undersöka hur funktionsnedsättningen adhd framställs i tre skönlitterära barnböcker. Jag ville dels undersöka hur adhd framställdes i böckerna relaterat till adhd-forskningens bild av diagnosen, dels se hur karaktärernas självbild och vänskapsrelationer såg ut och dels undersöka vilket budskap jag kunde tolka i böckerna. LÄS MER

  2. 7. Bilderboken ur ett genusperspektiv : En genusinriktad litteraturstudie av fem barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Josefin Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Gender; gender perspective; picture book; children s literature; preschool; gender stereotypes; Genus; kön; genusperspektiv; bilderbok; barnlitteratur; förskola; könsstereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur perspektivet på genus reproduceras i barnböcker utifrån hur bilderböckernas karaktärer framställs i text och bild. Vilka konsekvenser detta kan få i förskolans arbete med att bryta stereotypa könsmönster och roller. LÄS MER

  3. 8. Barnlitteraturen och vär(l)den : Demokratiska värderingar som synliggörs i barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Candice Hermes-Smith; Therés Andersson; [2021]
    Nyckelord :book talks; children’s literature; democracy; values; visual text analysis; barnlitteratur; boksamtal; demokrati; visuell textanalys; värderingar;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how norms and values are described in children´s literature and compare these descriptions with the democratic norms and values in the curriculum.  The theory is inspired by Dewey’s theory about the democratic society. LÄS MER

  4. 9. Normer i barnlitteratur ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katarina Rosengren; Madeleine Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Genus; Ideal; Normer; Normkritik; Förskola;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genus och normer uttrycks i barnlitteratur. Studien baseras på tre utvalda barnböcker som förekommer på två olika förskolor i Skåne. Syftet med denna studie är att få syn på hur normer beskrivs och illustreras i barnlitteratur med inriktning på genus. LÄS MER

  5. 10. En snickare kan ju inte vara en hon?! : Byggandet i barnlitteraturen ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013); Karlstads universitet

    Författare :Annabel Van Heemskerk; Linda Thorildsson; [2020]
    Nyckelord :Building activity; children’s books; gender; preschool; tools; Barnböcker; byggande; förskola; genus; verktyg;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute to knowledge about how building activity is presented in children’s literature from a gender perspective. The studies data-collection consists of qualitative image and text analysis of eight children’s books which addresses children in preschool. LÄS MER