Sökning: "välja barnböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden välja barnböcker.

  1. 1. Stockholms tunnelbana kommer byggas ut. Buller kommer uppstå men ingen fara, bara tillfälligt : Att informera barn i årskurs ett om tunnelbaneutbyggnaden i Stockholm med hjälp av illustrationer och text.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Olivia Martinz; [2020]
    Nyckelord :information design; informative illustration; design; cartoon; subway; Stockholm; informationsdesign; informativ illustration; design; serie; tunnelbana; Stockholm;

    Sammanfattning : Region Stockholm ansvarar för Stockholms kollektivtrafik och har som målsättning att den ska vara så välbyggd, lättillgänglig och pålitlig för alla som vistas i staden. Stockholms invånarantal är i ständig utvecklingsfas och det ställer krav på kollektivtrafiken, framförallt stadens tunnelbanesystem. LÄS MER

  2. 2. Ger det själen vingar? : En studie i användningen av barnlitteratur i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Berit Ghavidel Rostami; [2020]
    Nyckelord :Children’s literature; children’s books; reading; book conversations; literature conversations; life issues; leisure centers; leisure center teachers; socio – cultural perspective; environmental psychological perspective; reading circle; library; school library; Barnlitteratur; barnböcker; läsning; boksamtal; litteratursamtal; livsfrågor; fritidshem; fritidshemslärare; sociokulturellt perspektiv; miljöpsykologiskt perspektiv; läsandets cirkel; bibliotek; skolbibliotek;

    Sammanfattning : The purpose of this work is to investigate and shed light on how children’s literature is used in the after – school center, if there are any conversations with children’s literature as a starting point and if children’s literature and conversation from the books are used as tools to let students process issues concerning themselves, their lives and their thoughts. The servey was conducted in the form of a web-based questionnaire and the questionnaire responses were then analyzed from three different theoretical perspectives: a socio-cultural perspective, an environmental psychological perspective and Aidan Chamber’s model The Reading Circle. LÄS MER

  3. 3. Normer i barnlitteratur ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katarina Rosengren; Madeleine Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Genus; Ideal; Normer; Normkritik; Förskola;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genus och normer uttrycks i barnlitteratur. Studien baseras på tre utvalda barnböcker som förekommer på två olika förskolor i Skåne. Syftet med denna studie är att få syn på hur normer beskrivs och illustreras i barnlitteratur med inriktning på genus. LÄS MER

  4. 4. Gestaltning av religion i tvåbarnböcker : -En komparativ motivstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tilda Luthman; [2019]
    Nyckelord :Islam; kristendom; diskriminering; barnböcker; identitetsskapande; motivation;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras barnböckerna Dags för ramadan! (2015) skriven av Özlem Sara Cekic och Vad skulle Jesus ha gjort? (2016) utgiven av Merete Føyen Arnevåg. Syftet med denna uppsats är att analysera hur de två barnböckerna gestaltas utifrån religion. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares uppfattningar om genus i förskolan : Barnböcker och dess huvudpersoner i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karlström Nashieli; Frida Westerlund; [2019]
    Nyckelord :barnlitteratur; förskollärare; genus; kön; medvetenhet; normer;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det råder en överrepresentation av manliga huvudroller i barnlitteraturen och att manliga och kvinnliga karaktärer ofta tilldela sköns stereotyparoller. Syftetmeddennastudie var att undersöka förskollärares uppfattning kring barnlitteratur ur ett genusperspektiv med utgångspunkt i befintliga böckers manliga och kvinnliga huvudpersoner. LÄS MER