Sökning: "värdegrundsarbete"

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade ordet värdegrundsarbete.

  1. 6. Fritidshemmets normbrytande arbete med avseende på familjekonstellationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Sexual identity; gender; Regnbågsfamilj; HBTQ; värdegrundsarbete; fritidshem och lärare i fritidshem.;

    Sammanfattning : Följande studie undersöker kvalitativt hur lärare i fritidshem arbetar med värdegrundsarbete gällande likabehandling. Särskilt fokus riktas mot det normbrytande arbetet med avseende på familjekonstellationer. LÄS MER

  2. 7. Känslor, ord och gestaltningar. Värdet av den socioemotionella utvecklingen : En tematisk innehållsanalys om hur socioemotionellt lärande kan främjas av en skönlitterär bok.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Helena Stål; Sara Hansson; [2021]
    Nyckelord :SEL; socioemotionellt lärande; socialt och emotionellt lärande; känslor; skönlitteratur; känslokunskap;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från en innehållsanalys där syftet är att undersöka hur skönlitteratur kan främja kunskapen om explicita känslor, hur de gestaltas och bemöts av andra karaktärer i boken Musse och Helium Mysteriet med hålet i väggen (2018). Känslokunskap är en del av det socioemotionella lärandet som denna studie utgår ifrån, vilket även kan ses i läroplanens värdegrundsarbete och kan kopplas ihop med kursplanen i svenska. LÄS MER

  3. 8. "Vi är alla migranter i tiden" : En maktanalys av Mohsin Hamids Exit väst och romanens didaktiska potential

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Sofija Stanic; [2021]
    Nyckelord :maktanalys; Nussbaum; värdegrundsarbete; svenskundervisning; interkulturell pedagogik; narrativ fantasi; Mohsin Hamid; Exit väst; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie är att med utgångspunkt i en maktanalys av Mohsin HamidsExit väst undersöka romanens didaktiska potential i svenskämnet och i skolans värdegrundsarbete. Studien refererar till Martha C. Nussbaums teori kring den narrativa fantasin och interkulturell pedagogik som didaktiska verktyg vid arbete med romanen. LÄS MER

  4. 9. Att läsa om utanförskap för att förstå tillhörighet : Om intersektionalitet och självbiografiska romaner om adoption i skolans värdegrundsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Jennifer Sundelin; [2021]
    Nyckelord :literary analysis; didactic reading; intersectionalit; identity categories; adoption; adoption memoires; democratic values; litteraturvetenskap; didaktisk läsning; intersektionalitet; identitetskategorier; adoption; självbiografisk roman; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en textnära läsning av Gul utanpå (Lundberg, 2013), en självbiografisk roman om Patrik Lundberg som är adopterad från Korea till Sverige. I sin berättelse om resan tillbaka till födelselandet ger han en berörande skildring av hur det är att upptäcka sina rötter. LÄS MER

  5. 10. Den osynliga kampen om fritidspedagogikens syfte : en studie av diskurser om fritidspedagogik

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Pedagogik

    Författare :Emma Björkum; [2020]
    Nyckelord :Leisure centre; leisure time pedagogy; pedagogy; school; socialization; qualification; subjectification; discourse theory; discourses; discoursive struggle; Fritidshem; fritidspedagogik; pedagogik; skola; socialisation; kvalificering; subjektifiering; diskursteori; diskurser; diskursiv kamp;

    Sammanfattning : The invisible struggle for the purpose of leisure time pedagogy  - a study of discourses about leisure time pedagogy The aim of the study is to examine and highlight the discursive struggle about the main purpose of leisure time pedagogy in school in a democratic society. Thereby my aim is to deepen the discussion about what leisure time pedagogy is and should be. LÄS MER