Sökning: "vetenskapliga artiklar pedagogik kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden vetenskapliga artiklar pedagogik kommunikation.

  1. 1. Högläsning och fritidshem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Oskar Andell; Najma Ahmed Hussein; [2023-10-23]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; fritidshem; literacy;

    Sammanfattning : Abstract I dagsläget är läsning en central fråga för många, inte minst Göteborgs stad. Det har sedan några år tillbaka larmats på flera håll i landet om bristande språkkunskaper i tidiga åldrar hos barn, men även vissa vuxna. LÄS MER

  2. 2. Omsorg i förskolan - En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Johan Bergsmark; [2023-10-19]
    Nyckelord :Omsorg; förskola; lärande; beröring;

    Sammanfattning : Svensk förskola har en lång historia av omsorg och även idag har förskolan ett omsorgsuppdrag även om det ofta poängteras att omsorgen ska bilda helhet med lärande och utveckling i den s.k. EduCare-modellen. Trots detta oroar sig flera forskare för att omsorgen tappar mark i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Får alla barn lika möjligheter att utvecklas?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Charlotte Eriksson; [2023-10-19]
    Nyckelord :normer; kön; ålder; utmanande lek; miljöer; kulturer; lärande; social utveckling; barndomssociologi;

    Sammanfattning : Med olika uppfattningar bland vuxna kring lek som kan uppfattas som utmanande samt forskning som talar olika om ålder och kön i förhållande till utmanande lek skapar detta ett problem eftersom barns intressen och behov är viktiga inom fritidshemmets verksamhet (Skolverket, 2022). Lärare och personal från de olika verksamheterna möts och ska samverka och ge eleverna samma möjligheter till lek och lärande utan att eleverna utsätts för diskriminering (Svaleryd & Hjertson, 2018; SFS: 2018:1197; Skolverket, 2022). LÄS MER

  4. 4. BARNS FRAMTIDSTRO En systematisk litteraturöversikt som synliggör barnsyn samt barns röster om framtidstro, ur ett globalt perspektiv.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Tidén Lindeman; [2023-10-12]
    Nyckelord :framtidstro; barn; barns perspektiv; barnperspektiv; barnsyn;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande litteraturöversikt är att bidra med nya kunskaper genom att, kritiskt granska vilken barnsyn som framkommer samt synliggöra barns röster, i tidigare forskning om barns framtidstro. Syftet är också att belysa vilka teman som framkommer angående barns tankar om framtiden, i dessa vetenskapliga artiklar. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkighet i förskolan. Hur, vad och varför? : En litteraturstudie om flerspråkiga barns möjligheter till språkliga och kommunikativa färdigheter.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Larsson; Edona Govori; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; språkutveckling; kommunikation; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att undersöka hur vardagsaktiviteter i svensk förskola kan gynna flerspråkiga barns framväxande av språkliga och kommunikativa färdigheter. Studien utgår från tre frågeställningar som efterfrågar hur, vad och varför pedagoger i svensk förskola arbetar med flerspråkiga barns språkliga och kommunikativa färdigheter som är både verbala samt icke verbala. LÄS MER