Sökning: "vi kan inte hj"

Visar resultat 1 - 5 av 369 uppsatser innehållade orden vi kan inte hj.

  1. 1. Kulturell kompetens inom sjuksköterskeyrket: Mellan verklighet och förväntningar. : En kvalitativ litteraturöversikt.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Madina Visayeva; Nahed Al Mohammad; [2024]
    Nyckelord :Nurse; experiences; transcultural care; culture; cultural competence; sjuksköterska; upplevelser; transkulturell omvårdnad; kultur; kulturell kompetens;

    Sammanfattning : Bakgrund: I vår globaliserade värld ökar antalet invånare födda utomlands i Sverige, vilket utmanar sjuksköterskor vid vården av patienter med annan kulturell bakgrund. Forskning visar att språkbarriärer kan leda till frustration hos både sjuksköterskor och patienter. LÄS MER

  2. 2. “Vi är folket som trär smultron på strån” : En komparativ multimodal kritisk diskursanalys av Sverigedemokraternas användning av exkludering i valfilmer inför valåren 2018 och 2022

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Richter; Sofia Otterlin; [2023]
    Nyckelord :MCDA; Swedish Democrats; election film; right-wing populism; othering; scapegoating; MCDA; Sveridemokraterna; valfilm; högerpopulism; andrafiering; syndabock;

    Sammanfattning : “Vi är folket som trär smultron på strån” är en komparativ studie av författarna Sofia Otterlin och Hanna Richter. Uppsatsens syfte är att undersöka hur Sverigedemokraterna konstruerar en exkluderande politik i sina kampanjfilmer inför valet år 2018 och år 2022 samt att undersöka om det har skett en diskursiv förändring. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i förskolan ska inte vara en happening : En kvalitativ studie om hur förskollärare aktivt använder digitala verktyg i undervisningen och hur det kan gynna barns lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Anna Persson; Emma Nordquist; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Förskollärare; Uppfattningar; Digital kompetens; Lärplatta;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån förskollärares berättelser om hur digitala verktyg används i undervisningen, bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar att användningen av digitala verktyg kan gynna barns lärande. Vi lever idag i ett digitaliserat samhälle, där barnen utifrån förskolans läroplan ska få utveckla adekvat digital kompetens. LÄS MER

  4. 4. Elevers matematikprestationer ur ett socioekonomiskt perspektiv : En litteraturstudie om socioekonomisk status påverkan på grundskoleelevers matematikprestationer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Thor Hökson; Josefin Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Socioekonomisk status; prestation; motivation; matematik; grundskolan;

    Sammanfattning : Sverige strävar efter ett rättvist och jämlikt skolsystem, samtidigt kräver samhällsutvecklingen matematiskt kunnande inom allt fler områden. Trots att matematikkunskaper har en stor betydelse i samhället visar sig svenska elever i grundskolan prestera under den genomsnittliga skalan i matematik. LÄS MER

  5. 5. Fritidslärares aktiva arbete med genus : Att synliggöra normer och värderingar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anton Hessne; Emelie Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; Fritidslärare; Bemötande; Genus; Könsmönster;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka fritidslärares aktiva arbete med genus -        Hur arbetar lärare i fritidshem med genus? -        Hur förhåller sig lärare i fritidshem till genus, såsom könsmönster? Martinsson och Reimers (2020) menar på att den elevenen som inte följer normen av de traditionella könsmönstren är den eleven som blir bestraffad. Eftersom vi utgör vissa handlingar utifrån om det är en pojke eller flicka. LÄS MER