Sökning: "vuxna inlärare"

Visar resultat 11 - 15 av 37 uppsatser innehållade orden vuxna inlärare.

  1. 11. Språkinlärningsstrategier : En fallstudie av ett flerspråkigt par och dess strategier för inlärning av svenska

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Denny Jansson; [2020]
    Nyckelord :Språkval; inlärningsstrategier; svenska som andraspråk; språkinlärning; flerspråkiga familjer;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka vilka språkinlärningsstrategier som två vuxna andraspråksinlärare i ett flerspråkigt par tillämpar och vad som påverkar valet av sådana strategier. Undersökningen utgår från en kvalitativ ansats och har formen av en fallstudie med semistrukturerad intervju som datainsamlingsmetod, vari antalet deltagare utgörs av två vuxna inlärare av svenska som andraspråk som har kinesiska som förstaspråk och engelska som andraspråk. LÄS MER

  2. 12. Det är allting samtidigt: : En studie av sång som undervisningsmetod i svenska som andraspråk för vuxna

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Mona Nykänen; [2019]
    Nyckelord :sång; musik; svenska som andraspråk; SVA; svenska för invandrare; SFI; språkintroduktion; SPRINT; vuxna; ordinlärning; uttal; undervisning; L2;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks sång som undervisningsmetod i svenska som andraspråk (SVA) för vuxna. Studien har ett induktivt perspektiv och utgår från några körledares, lärares och utbildningsledares kunskaper, erfarenheter och tankar, alla inom verksamheter där sång används som undervisningsmetod i SVA för vuxna. LÄS MER

  3. 13. Ordinlärning med 15 verb i fokus. Effekten av att skapa egen ordbok på ordinlärning hos vuxna inlärare av svenska som andraspråk

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Vesna Bušić; [2018-02-13]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; ordinlärningsstrategier; partikelverb; fast sammansatta verb; löst sammansatta verb; kollokationer; idiom;

    Sammanfattning : I fokus för denna studie står femton av svenskans allra vanligaste verb: dra, falla, föra, ge, gå, göra, hålla, komma, känna, lägga, slå, stå, ställa, sätta, ta (Enström, 2003) och deras förekomst i form av fast sammansatta verb, löst sammansatta verb, kollokationer samt idiom i uppsatser skrivna av två grupper internationella studenter som läser svenska som andraspråk. Den första gruppen (grupp 1) har under fem veckor använt sig av en specifik ordinlärningsstrategi (keeping vocabulary notebooks) som innebär att de har skapat/skrivit egna ordböcker innehållande dessa verbfraser. LÄS MER

  4. 14. I svåraste laget eller hur bra som helst? Konstruktionsbaserad andraspråksundervisning i praktiken.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Matilda Brasch; [2018-01-29]
    Nyckelord :konstruktionsgrammatik; mönsterigenkänning; andraspråksinlärning; andraspråksundervisning; typfall;

    Sammanfattning : Det talas en hel del om konstruktionsgrammatikens relevans för andraspråksinlärningen. Den här uppsatsen handlar om praktisk tillämpning av konstruktionsgrammatik i klassrummet. LÄS MER

  5. 15. Processbarhet och SFI : En jämförande studie av nationella prov på SFI D-nivå enligt processbarhetsteorin

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Samir Jadari; [2018]
    Nyckelord :Processbarhetsteorin; sfi D; nationella prov; inlärningsnivåer; syntax; morfologi;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att analysera några texter skrivna av vuxna inlärare på kurs D på SFI och betygsatta med E respektive A utifrån processbarhetsteorin och beskriva på vilken nivå enligt teorin dessa inlärare befinner sig på samt jämföra målgrupperna vad gäller morfologin och syntaxen. Jag har analyserat 20 elevtexter, 10 betygsatta med E och 10 med A och sammanställt resultaten i fyra tabeller uppdelade i två – morfologi och syntax. LÄS MER