Sökning: "ämnesövergripande undervisning i mellanstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden ämnesövergripande undervisning i mellanstadiet.

  1. 1. Ämnesspråk i samhällsorienterade ämnen : Genom transaktioner, genrepedagogik och ämnesövergripande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Carolina Cullin; Linnea Strömberg; [2024]
    Nyckelord :genrepedagogik; mellanstadiet; samhällsorienterad undervisning; skolspråk; språkutveckling; vardagsspråk; transaktioner; ämneslitteracitet; ämnesspråk; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur lärare kan arbeta språkutvecklande, och stötta elevers ämnesspråk i de samhällsorienterade ämnena. Avsikten med arbetet är att besvara huvudfrågan: Hur kan elevers ämnesspråk i de samhällsorienterade ämnena stöttas? För att svara på huvudfrågan har vi använt oss av tre underfrågor, dessa tre underfrågor fungerar även som ett genomgående tema i vårt arbete: Vilken roll har transaktioner i språkutveckling? Hur kan genrepedagogik stötta ämnesspråken? Vilka språkutvecklande möjligheter har ämnesövergripande undervisning? Bakgrunden till kunskapsöversikten är att elever ofta upplever en språkchock under mellanstadiet då språket i skolan avancerar och ställer höga krav på eleverna. LÄS MER

  2. 2. Undervisning om ANT i årskurs 4–6 : En litteraturstudie om att utveckla undervisningen om alkohol, narkotika och tobak

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Ljungqvist; Maja Andersson; [2023]
    Nyckelord :ANT-undervisning; hälsofrämjande arbete; förebyggande; preventionsarbete; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Litteraturstudien belyser möjligheter och svårigheter med alkohol, narkotika och tobak-undervisning, samt hur undervisningen bedrivs. Studien inriktar sig mot elever i årskurs 4–6 och hur ANT-arbetet organiseras. Det är viktigt att det finns ett systematiskt och långsiktigt arbete kring ANT då eleverna formas och utvecklas i mellanstadiet. LÄS MER

  3. 3. Undervisning för hållbar utveckling i NO-ämnena i årskurs 4-6 : En fallstudie om lärares planering av och elevers attityder till hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Linda Markevärn; [2022]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Lärande; Mellanstadiet; Naturvetenskap; Planering; Värdegrund;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det är viktigt att man tillsammans på en skola definierar begreppet hållbar utveckling, då detta begrepp inte tydligt definieras i läroplanen (Lgr 11). Förenta Nationerna definierar hållbar utveckling som bestående av tre likvärdiga dimensioner, ekologisk, social och ekonomisk utveckling. LÄS MER

  4. 4. Lärares tankar om ämnesövergripande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Lundh; Fanny Borgman; [2022]
    Nyckelord :didaktik; mellanstadiet; SO; social science; teaching; tematisk undervisning; interdisciplinary teacher; ämnesintegrering; Ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare ser på sin egen undervisning utifrån en ämnesövergripande praktik i SO. Syftet undersöks med utgångspunkt i frågeställningen: Hur ser lärare på ämnesövergripande undervisning i SO? Studiens syfte besvaras med hjälp av en kvalitativ undersökning där mellanstadielärares livsvärld analyseras och utgör det empiriska materialet. LÄS MER

  5. 5. Ämnesövergripande undervisning i SO

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Lundh; Fanny Borgman; [2021]
    Nyckelord :Grundskola; likvärdighet; SO-undervisning; SO-ämnena; mellanstadiet; ämnesintegrerad undervisning; ämnesövergripande undervisning; ämnesöverskridande undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att analysera relevant forskningsunderlag som behandlar ämnesövergripande undervisning i SO. Kunskapsöversikten kommer att besvara frågan: “Vad säger forskning om ämnesövergripande undervisning inom SO-ämnena?”. LÄS MER