Sökning: "5 min tal"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden 5 min tal.

  1. 1. Notvärde : Strategier för rytmisk notläsning med barn runt förskoleklassåldern

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sara Svensson Ringbo; [2018]
    Nyckelord :music reading; staff notation; clef notation; music education; symbols; rhythm; rhythmic music literacy; music literacy acquisition; eurythmics; Dalcroze; rytmisk notläsning; noter; rytmik; förskoleklass; förskola; musikundervisning; språkrytmik; språkutveckling; symboler; lästräning; skrivträning;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks och jämförs hur rytmisk notläsning med barn, 5–8 år, framställs i vetenskapliga texter under 2000-talet. Fokus för studien är vilka strategier som skildras men även forskning om vilka effekter notläsning kan ha på läs- och skrivutveckling refereras. LÄS MER

  2. 2. HBTQ-frågor i skolan : En studie om pedagogers kunskap, förhållningssätt och arbetssätt

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Hedvig Sjöström; [2018]
    Nyckelord :HBTQ; grundskola; diskriminering; pedagogik; fritidshem;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar ge svar på och belysa olika fasetter av arbetet med HBTQ-frågor i den svenska grundskolan F-6, samt fritidshem.  De undersökningsfrågor jag valt att söka svar på fokuserar på i vilken utsträckning det arbetar med HBTQ-frågor, hur pedagoger arbetar med HBTQ-frågor och vilka utmaningar de möter. LÄS MER

  3. 3. Likhetstecknet i matematiken-en studie om begreppsmissuppfattningen och dess konsekvenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva-Lena Axelsson; [2014]
    Nyckelord :Matematik; likhetstecknet;

    Sammanfattning : SammanfattningI min vardag som lärare i matematik på gymnasiet stöter jag på många elever som har problem med likhetstecknets betydelse. De tror att tecknet =, betyder blir. Två plus fem blir sju delat med två blir 3,5 (2+5=7/2=3,5) är ett vanligt skrivsätt av dessa elever. LÄS MER

  4. 4. Vem blir du i klassrummet? En studie om hur genus skapas i ett klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Svensson; [2013]
    Nyckelord :genus; klassrum; intersektionalitet; språkutveckling; språkutveckling; dikotomi; värdegrund; heteronormativitet; elever; gender; classroom; students; identitet; identity; jämställdhet; androcentrism; performativitet; performativa handlingar;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om genusskapande bland elever i årskurs 4 och 5 i deras klassrum. Jag har undersökt hur genus skapas i en social språklig interaktion mellan lärare-elev samt elev-elev i ett klassrum. LÄS MER

  5. 5. Oppeby torg då, nu och sedan : att utveckla och förnya ett 1950-talstorg i Nyköping

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Ulrika Svensson; [2012]
    Nyckelord :Oppeby; torg; Nyköping; förortstorg; program 50-tal; 60-tal; förort; grannskapsplanering; stadsdelsförnyelse;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet på 30 hp är utfört vid institutionen för stad och land, SLU Ultuna. Examensarbetet handlar om Oppeby torg i Nyköping för vilket jag har tagit fram ett program. Ett program innehåller råd och riktlinjer för hur en miljö kan utvecklas och kan användas som underlag vid en eventuell upprustning av torget. LÄS MER