Sökning: "Andraspråkstalare"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade ordet Andraspråkstalare.

  1. 1. Englishes och kulturell representation i en EFL-lärobok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leila Chaar; [2023]
    Nyckelord :Content Analysis; Critical Discourse Analysis CDA ; Cultural Representation; Discourse Analysis; EFL; ELF; English language; Englishes; ESL; Mixed Methodology; Qualitative analysis; Quantitative analysis; Textbook Analysis; Diskursanalys; EFL; ELF; Engelska språket; Englishes; ESL; Innehållsanalys; Kritisk diskursanalys CDA ; Kvalitativ metod; Kvantitativ metod; Kulturell representation; Läromedelsanalys; Mixad metod;

    Sammanfattning : I syfte att undersöka föreställningar om det engelska språket och kulturer i läroboken Solid Gold 1 genomfördes en innehållsanalys med mixad metod bestående av kvantitativ och kvalitativ analys. Teorier och begrepp ur diskursanalys och kritisk diskursanalys (CDA) användes som tolkningsverktyg i den kvalitativa analysen. LÄS MER

  2. 2. ATT VÅGA DISKUTERA PÅ ETT ANNAT SPRÅK : SPRÅKLIGA STRATEGIER I ELEVLEDD ARGUMENTERANDE DISKUSSION UR ETT FLERSPRÅKIGT PERSPEKTIV

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Eva Coldwell; [2023]
    Nyckelord :Interaktionell grammatik; andraspråk; sociolingvistik; turhållande yttrandemarkörer; elevrankning;

    Sammanfattning : I inlärning av ett andraspråk är fokus vanligtvis riktat på uttal, grammatik, hör- och läsförståelse samt skrift utifrån givna mål och betygskriterier i Läroplan för grundskolan, (Lgr22)(Skolverket, 2022) med relativt lite fokus på muntlig förmåga. Området kring vilka språkliga strategier som kan hjälpa andraspråkselever att våga diskutera och föra fram sina åsikter har dock fått begränsad uppmärksamhet i svensk kontext. LÄS MER

  3. 3. En eller ett, det är inte så lätt! : En explorativ studie om vad som kan påverka inlärningen av svenskans genuskongruens

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Victoria Sunesson Hansson; Sara Hägertorp; [2023]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; inlärningsålder; genuskongruens; receptiv förmåga; transfer; the competition model;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvantitativa och explorativa studie var att undersöka vilka orsaker som kan ligga till grund för hur andraspråkstalare noterar avvikelser i genuskongruens. Denna experimentella studie utgjordes av sju andraspråkstalare med olika förstaspråk. LÄS MER

  4. 4. Blind man sköts av bågskytt : Första- och andraspråkstalares uppfattning av passiva satser i gymnasieåldern

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskning

    Författare :Frederik Wallin; Tim Härdin Helleday; [2023]
    Nyckelord :passiv diates; aktiv diates; svenska som andraspråk; ansvar; läsförståelse; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Studien syftar till att se hur andraspråkstalande gymnasieelever uppfattar ansvar i aktiva satser och i passiva satser utan agent i skriven text. Synen på ansvar jämfördes med en grupp elever med svenska som förstaspråk. LÄS MER

  5. 5. Starkare tillsammans!? En studie av kollaborativt lärande för SvA-elever i gymnasieskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

    Författare :Linda Gredåker; [2022-06-23]
    Nyckelord :andraspråksundervisning; kollaboration; interaktion; smågruppssamtal; dictogloss; gymnasieelever; språkutveckling; ämnesintegration;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskaper om hur kollaborativ interaktion kan användas för språk- och kunskapsutveckling hos elever med svenska som andraspråk på gymnasieskolans nationella program. Studien är utformad som en observations- och interventionsstudie med både kvalitativa och kvantitativa ansatser. LÄS MER