Sökning: "Hofstede länder"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Hofstede länder.
1. Kulturens påverkan på företagens nedskrivningstendenser : En empirisk undersökning mellan börsnoterade företag i anglosaxiska och kontinentaleuropeiska länder.
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka huruvida det förekommer skillnader mellan anglosaxiska och kontinentaleuropeiska företag gällande goodwillnedskrivningar och vilka kulturella dimensioner (Hofstede) som är signifikanta för företagens nedskrivningstendenser. Metod: Studien använder en deduktiv ansats med fastställda hypoteser formulerade från tidigare forskning. LÄS MER
2. Redovisningsskillnader av Realiserad FoU
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet är att undersöka vilka skillnader Storbritannien och Sverige har gällande aktivering av utvecklingskostnader i respektives företag, samt att förstå och förklara eventuella skillnader med hjälp av det teoretiska ramverket. Studien har genomförts genom deduktiv forskningsansats och med en kvantitativ metod där 76 brittiska och svenska börsnoterade läkemedelsbolag jämförts. LÄS MER
3. Kulturella aspekter och anpassning- : Huruvida ett amerikanskt multinationellt företag anpassar sin organisationskultur i Sverige
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Kulturella skillnader mellan länder framhålls som en av de viktigaste aspekterna att ta hänsyn till när det gäller att bedriva verksamhet internationellt. Dess relevans medför ofta att det finns ett behov av att anpassa verksamheten efter de kulturella skillnader som råder i värdlandet snarare än att standardisera den i enlighet med ursprungslandet. LÄS MER
4. Kulturella skillnaders inverkan på hållbarhetsredovisning : en kvantitativ studie om kulturella skillnader i svenska och spanska företags hållbarhetsrapporter
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Den allt vanligare hållbarhetsredovisningen har visat sig vara en essentiell del för att intressenter och investerare ska ha förtroende till företag och kunna fatta rationella beslut. En påverkande faktor för hur företag kommunicerar sitt hållbarhetsarbete är kulturella skiljaktigheter mellan företag i olika länder. LÄS MER
5. Kulturens modererande effekt på sambandet mellan andelen kvinnliga styrelseledamöter och CSP : En kvantitativ studie på 673 börsnoterade företag i Europa
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Syfte: I takt med att konsumenter och övriga intressenters medvetenhet ökar ställs det högre krav på företagens sociala prestation (CSP) för att de ska förbli framgångsrika. Dessa ökade krav har bidragit till nya restriktioner och lagar om rapportering av icke-finansiell information, för vilken företagens styrelse är ansvariga. LÄS MER