Sökning: "Intellektuellt funktionshinder"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Intellektuellt funktionshinder.
1. Funktionshinder och Media : En kvalitativ studie om mediabilden av funktionshindrade
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Funktionshindrade är en underrepresenterad grupp i media, samtidigt bidrar media till att förmedla uppfattningen om funktionshindrade till samhället. Media är en samhällskultur som påverkar samhälleliga normer samt strukturer mot funktionshindrade. LÄS MER
2. Trovärdighet - ett privilegium? Om bevisvärderingen av intellektuellt funktionsnedsatta kvinnors muntliga utsaga i våldtäktsmål.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
3. Självbestämmande på gruppbostad : Ur enhetschefens perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : För personer med intellektuellt funktionshinder har det skett förändringar i levnadsvillkoren över tid allteftersom samhällets syn samt lagstiftning har förändrats. Med målet om att dessa personer ska få större möjlighet att kunna leva som andra syftar lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade bland annat till att personer med intellektuellt funktionshinder ska få möjlighet till självbestämmande i sitt liv. LÄS MER
4. Hur några lärare i särskolan gör elever delaktiga i sin undervisningsplanering. : Lärares erfarenheter av att engagera elever i delaktighet till sitt lärande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : In this study, students´ participation in educational planning is examined from the teachers´ perespective.The purpose of the study is to contribute to our knowledge of students´participartion in ecucational planning based on how som teachers describe their work in making special needs students active participants in primary school educational planning. LÄS MER
5. ”Love all serve all” : En kvalitativ studie av intellektuellt funktionshindrade elevers möjligheter att lära och delta i en skola för alla
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Intellektuellt funktionshindrade elever har en lagstadgad rätt att växa upp utan diskriminering, att bli delaktiggjorda i sitt lärande och att bli omfattade. Men har skolan förutsättningar att lyckas med uppdraget? Studien undersökte hinder och möjligheter för intellektuellt funktionshindrade elevers lärande och delaktighet i den svenska grundskolan på såväl individ- som systemnivå. LÄS MER