Sökning: "Läsdidaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Läsdidaktik.

  1. 1. Läsförmåga och läsmotivation : En studie om hur sex lärare, i årskurs 4-6, arbetar med elevers läsförmåga och läsmotivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Joachim Lindström; Dunia Syuash; [2023]
    Nyckelord :läsdidaktik; årskurs 4-6; intervjustudie; lässtrategier; läsmotivation;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. "Har du känt så någon gång?" : En studie av läromedel i kursen svenska 1.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Sophie Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Teaching materials; vocational programs; college preparatory programs; reading comprehension; inner motivation; reading didactics; Läromedel; yrkesförberedande program; högskoleförberedande program; läsförståelse; inre motivation; läsdidaktik;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras tre läromedel för kursen svenska 1. Tanken bakom analyserna är att se efter huruvida man gör nivåskillnader i elevers läsförmåga och läsförståelse beroende på om de går yrkesförberedande program eller högskoleförberedande program på gymnasiet, samt om man kan se vilka didaktiska inslag som finns med för att stimulera elevernas inre motivation. LÄS MER

  3. 3. Att väcka eller släcka läsengagemang : En studie om lärares erfarenheter av och elevers inställning till läsning på mellanstadiet utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Elin Axén Ahl; Klaudia Kuchta; [2022]
    Nyckelord :Läsengagemang; genusperspektiv; motivation; svenskundervisning i åk 4-6; läsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att upptäcka mellanstadieelevers läsengagemang av skönlitteratur i svenskundervisningen. Studiens fokus ligger på lärares erfarenheter av och elevers inställning till läsning utifrån ett genusperspektiv. Vidare uppmärksammas lärares val av metoder i undervisningen för att skapa engagemang i läsningen. LÄS MER

  4. 4. Läsförståelse och motivation i grundskolan : Motivation som en framgångsrik faktor för god läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Larsson; Henrik Jalking; [2018]
    Nyckelord :Reading comprehension; Reading strategies; Didactics; Cognitive strategies; First Language; Mother Tounge; Engagement; Reading instruction; Läsförståelse; Lässtrategier; Motivation; Läsmotivation; Läsdidaktik;

    Sammanfattning : Att ha ett brett språkregister har betydelse för vilka möjligheter individen ges för att kunna verka i samhället. Språket är nyckeln för att bland annat kunna uttrycka sig, stärka identiteten och sätta sig in i andra individers kulturer, tankar och sätt att se på världen. LÄS MER

  5. 5. Individuell läsning som undervisningsmetod : En studie om lärares och elevers upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Alexandersson; My Frost; [2018]
    Nyckelord :Individual reading; choice of litterature; experiences; teaching; middle school; reading education; reading theory; constructivism; phenomenology; Individuell läsning; litteraturval; upplevelser; undervisning; mellanstadiet; läsundervisning; läsdidaktik; lästeori; konstruktivism; fenomenologi;

    Sammanfattning : Studien undersöker den individuella läsningen som undervisningsmetod. Syftet är att åskådliggöra lärares och elevers upplevelser av individuell läsning, med fokus på utformning och kunskapsinhämtning, för att sedan jämföra och belysa relationen dem emellan. LÄS MER