Sökning: "Media och mode"
Visar resultat 31 - 35 av 169 uppsatser innehållade orden Media och mode.
31. Garderobstaktik som visuell retorik : En kvalitativ studie av tre Youtube-influencers argumentation för en hållbar personlig stil
Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionenSammanfattning : Under det senaste årtiondet har sociala medier använts av mode-influencers till att sprida sina budskap om personlig stil. Med de senaste årens klimatintresse har början till ett skifte skett från att uppmuntra till konsumtion till att i stället skapa medvetenhet om textilindustrins negativa påverkan på miljön. LÄS MER
32. Creating a Sense of Presence in Remote Relationships : A concept of Calm Ambient artifact
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för skog och träteknik (SOT)Sammanfattning : Loneliness is a growing social problem that affects people from different age groups. Studies have shown that loneliness is prevalent more in young adults and the elderly demographic. Loneliness can pose serious health issues like cognitive malfunction, heart disease, stroke, depression, etc. LÄS MER
33. Always there culture : Home office and the struggle of Mexican women for work/life balance in the context of the Covid-19 pandemic
Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Working Mexican mothers have been experiencing drastic changes in their way of life due to the forced adaptation of their office work into a ‘Home office’ mode. The reason of this sudden change was brought by the Covid-19 pandemic which prompted governments and companies to enforce lockdowns and social distancing as measures to prevent the contagion. LÄS MER
34. Den ständigt förändrade mannen : En semiotisk analys av maskulinitet i Volts och Dressmans reklambiler på Instagram
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Följande studie är en undersökning kring hur modeföretagen Volt och Dressmann framställer maskulinitet i sina inlägg på sociala medier-plattformen Instagram, samt hur denna maskulinitet möjligen förstärks beroende på vilken generation som är målgrupp för företaget. Dressmann och Volt är två av de ledande modeföretagen när det kommer till manligt mode i Sverige, dock har båda företagen inte samma målgrupp, då Volt lockar yngre män samtidigt som Dressmann anpassar sitt mode till främst medelålders män och även äldre än så. LÄS MER
35. Medias konstruerande av den passande eleven : En kritisk diskurspsykologisk studie om kläders betydelse för elevens identitetsskapande
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Gängkriminalitet är ett samhällsproblem i Sverige samtidigt som dagens mode och musik inspireras av gängkriminaliteten. Samhällets oro är att ungdomar ska influeras av gängkriminaliteten. LÄS MER