Sökning: "Media och mode"

Visar resultat 31 - 35 av 169 uppsatser innehållade orden Media och mode.

  1. 31. Garderobstaktik som visuell retorik : En kvalitativ studie av tre Youtube-influencers argumentation för en hållbar personlig stil

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Carina Söderström; [2021]
    Nyckelord :visual rhetoric; sustainability; fashion; style; visual culture; visuell retorik; youtube; influencer; hållbarhet; mode; stil; visuell kultur; filmanalys;

    Sammanfattning : Under det senaste årtiondet har sociala medier använts av mode-influencers till att sprida sina budskap om personlig stil. Med de senaste årens klimatintresse har början till ett skifte skett från att uppmuntra till konsumtion till att i stället skapa medvetenhet om textilindustrins negativa påverkan på miljön. LÄS MER

  2. 32. Creating a Sense of Presence in Remote Relationships : A concept of Calm Ambient artifact

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för skog och träteknik (SOT)

    Författare :Nahian Rahman; [2021]
    Nyckelord :Loneliness; Nonverbal communication; Calm technology; Ambient display; Remote relationships;

    Sammanfattning : Loneliness is a growing social problem that affects people from different age groups. Studies have shown that loneliness is prevalent more in young adults and the elderly demographic. Loneliness can pose serious health issues like cognitive malfunction, heart disease, stroke, depression, etc. LÄS MER

  3. 33. Always there culture : Home office and the struggle of Mexican women for work/life balance in the context of the Covid-19 pandemic

    Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Alia Felix Guerrero; [2021]
    Nyckelord :Work life balance; Telework; ICT s; Phenomenology; Gender; Social Sciences;

    Sammanfattning : Working Mexican mothers have been experiencing drastic changes in their way of life due to the forced adaptation of their office work into a ‘Home office’ mode. The reason of this sudden change was brought by the Covid-19 pandemic which prompted governments and companies to enforce lockdowns and social distancing as measures to prevent the contagion. LÄS MER

  4. 34. Den ständigt förändrade mannen : En semiotisk analys av maskulinitet i Volts och Dressmans reklambiler på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Simon Nyman; Oliver Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :reklam; maskulinitet; norm; genus; hegemoni; stereotyp; semiotik; identitet;

    Sammanfattning : Följande studie är en undersökning kring hur modeföretagen Volt och Dressmann framställer maskulinitet i sina inlägg på sociala medier-plattformen Instagram, samt hur denna maskulinitet möjligen förstärks beroende på vilken generation som är målgrupp för företaget. Dressmann och Volt är två av de ledande modeföretagen när det kommer till manligt mode i Sverige, dock har båda företagen inte samma målgrupp, då Volt lockar yngre män samtidigt som Dressmann anpassar sitt mode till främst medelålders män och även äldre än så. LÄS MER

  5. 35. Medias konstruerande av den passande eleven : En kritisk diskurspsykologisk studie om kläders betydelse för elevens identitetsskapande

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Cornelia Carstedt; Jennifer Evelönn; [2021]
    Nyckelord :kritisk diskurspsykologi; tolkningsrepertoarer; subjektspositioner; ideologiska dilemman; identitet; klädkoder; elever; kriminalitet;

    Sammanfattning : Gängkriminalitet är ett samhällsproblem i Sverige samtidigt som dagens mode och musik inspireras av gängkriminaliteten. Samhällets oro är att ungdomar ska influeras av gängkriminaliteten. LÄS MER