Sökning: "Physcial Education"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Physcial Education.

  1. 1. Formativ bedömning i Idrottspraktiken : Lärares uppfattningar om återkopplingens inverkan på undervisning och lärande i ämnet Idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Christoffer Eriksson; Carl-Christian Olsson; [2021]
    Nyckelord :Formative assessment; feedback; self assessment; peer assessment; physical education; qualitative interview study; Formativ bedömning; feedback; återkoppling; självbedömning; kamratbedömning; idrott och hälsa; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka högstadielärares idéer och tillämpning av formativ bedömning i ämnet idrott och hälsa, samt vilken typ av formativ bedömning lärarna anser hjälper eleverna bäst i deras lärande. Till studien hör följande frågeställningar: (1) Vilka idéer, värderingar och normer kännetecknar lärares uppfattning om formativ bedömning och dess tillämpning i undervisningen? (2) Vilken typ av formativ bedömning anser idrottslärare hjälper eleverna bäst i sitt lärande? (3) Vilka skillnader finns mellan idrottslärare i deras användning och konceptualisering av formativ bedömning? Studiens kvalitativa ansats har resulterat i semi-strukturerade intervjuer med sex verksamma lärare inom ämnet Idrott och hälsa (IH) i årskurs 7-9. LÄS MER

  2. 2. Hantering av elevgrupper : En intervjustudie om lärarens upplevelse av "classroom management" i Idrott och Hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Thim Nordén; Niklas Smårs; [2019]
    Nyckelord :classroom management; physical education; classroom ecology; idrott och hälsa; hantering av elevgrupper; beteendeproblem; strategier; lärmiljö;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka hur svenska lärare inom Idrott och Hälsa upplever hantering av elevgrupper, samt vilka metoder lärarna använder för att skapa en hållbar undervisningsmiljö i högstadiet och gymnasiet. Studiens frågeställningar är följande: Vilka utmaningar möter lärare med elevgrupper som stör undervisningen? Vilka strategier använder lärare för att hantera dessa utmaningar i undervisningen?   Metod Genom ett subjektivt urval hittades sju erfarna lärare inom gymnasie- och grundskolenivå som deltog i undersökningen. LÄS MER

  3. 3. Pedagogiska och didaktiska arbetssätt i idrottsundervisning på en kenyansk skola

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Loke Grahn; Filip Johansson; Johan Olovsson; [2014-06-26]
    Nyckelord :Physical education; sport education; etnografi; pedagogik; didaktik; geografiskt närområde; medierande verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att beskriva idrottsundervisningen på en skola i Nairobi, Kenya, samt att undersöka lärarnas pedagogiska och didaktiska arbetssätt. Vidare syftar uppsatsen till att undersöka hur resurser och det geografiska närområdet utnyttjas i undervisningen samt att reflektera kring om det finns arbetssätt som är överförbara till svensk idrottsundervisning. LÄS MER

  4. 4. Normkritisk undervisning hos lärare i Idrott och Hälsa : En kvalitativ studie om påverkansfaktorerna klass, kön och etnicitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Simon Alvring; Viktor Jansson; [2014]
    Nyckelord :Physcial Education; gender; ethnicity; social background; social construction; pedagogical content knowledge; PCK.; Idrott och hälsa undervisning; normer; genus; klass; etnicitet; utvärdering; betygsättning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka om och hur lärare i ämnet idrott och hälsa, utbildade vid GIH arbetar normkritiskt utifrån faktorerna klass, kön och etnicitet. Vidare har ett syfte varit att undersöka vilka pedagogiska verktyg som de har fått från GIH för att förbereda dem att arbeta med dessa faktorer. LÄS MER

  5. 5. Finns det ett samband mellan fysisk aktivitet och koncentrationsförmåga? : En kvantitativ studie om vad lärare i årskurs 1-5 har för uppfattningar om elevernas koncentrationsförmåga i relation till ämnet idrott och hälsa.

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sebastian Hultman; Ingrid Johansson; [2013]
    Nyckelord :Fysisk aktivtet; koncentrationsförmåga; skolan;

    Sammanfattning : Den här studien gjordes för att undersöka om lärare uppfattar ett samband mellan elevers koncentrationsförmåga och fysisk aktivitet i skolan. Den baseras på en enkätundersökning som gjorts i årskurserna 1-5 på sju olika skolor i närområdet. LÄS MER