Sökning: "Rekryteringskampanj"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Rekryteringskampanj.

  1. 1. FÖRSVARSMAKTENS MARKNADSFÖRING: FRÅN MANLIG TILL MÅNGFALDIG? : En jämförande studie av reklamkampanjer före och efter att värnplikten blev könsneutral

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Angelina Långström; [2023]
    Nyckelord :Swedish Armed Forces; gender stereotypes; gender structures; military marketing; militarized masculinity; recruiting campaign; gender neutral conscription; Försvarsmakten; könsstereotyper; könsstrukturer; militär marknadsföring; militariserad maskulinitet; rekryteringskampanj; könsneutral värnplikt;

    Sammanfattning : The thesis aims to examine how gender structures are portrayed in the Swedish Armed Forces' advertising campaigns before and after 2018, because that is when the conscription became gender neutral. Furthermore, the thesis will discuss the potential consequences of these portrayals. LÄS MER

  2. 2. Berättelsen om polisen : En kritisk diskursanalys av svenska polisens rekryteringskampanj ”En större uppgift”

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Maya Parment Schwarz; [2021]
    Nyckelord :Critical Discourse Analysis; Functional Grammar; SFL; corporate storytelling; employer branding; police; the Swedish police authority; identification offers; values; Kritisk diskursanalys; CDA; systemisk-funktionell grammatik; SFG; New Public Management; NPM; strategisk storytelling; arbetsgivarvarumärke; polisen; polismyndigheten; identifikationserbjudanden; värden;

    Sammanfattning : I denna kritiska studie ämnar jag undersöka hur den svenska polisen konstruerar bilden av sig själv diskursivt i rekryteringskampanjen ”En större uppgift”. Sex texter publicerade på en av polisens officiella Facebooksidor har fått stå som studieobjekt och de är framtagna genom strategisk storytelling där en enskild polisanställd beskriver något eller några betydelsefulla skeenden ur sitt yrkesliv som polis. LÄS MER

  3. 3. Försvarsmakten – jämlikhetens förkämpe? : En kritisk diskursanalys av två multimodala reklamfilmer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Ida Johagen; [2020]
    Nyckelord :Försvarsmakten; könsdiskurs; multimodala texter; jämlikhet; reklam;

    Sammanfattning : Försvarsmakten lanserar varje år kampanjer för att rekrytera personal till sin verksamhet. Myndigheten har även jämställdhets- och jämlikhetspolitiska mål att förhålla sig till, där ett krav är att andelen kvinnor ska öka inom organisationens alla områden. LÄS MER

  4. 4. Myndighetskommunikation – en fråga om legitimitet och verklighetsgestaltningar : En intervjustudie av Försvarsmaktsanställdas syn på sin egen organisation i förhållande till Försvarsmaktens rekryteringskampanjer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linn Jonsson; [2020]
    Nyckelord :Myndighet; Försvarsmakten; Organisationsidentitet; Nyinstitutionell teori; Rekryteringskampanj; Kommunikation; Legitimitet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. "En större uppgift" - En kritisk retorikanalys av den svenska Polisens rekryteringskampanj ”Det finns en större uppgift”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ellen Gribing; Caroline Stenström Toll; Matilda Thomasson; [2019-07-01]
    Nyckelord :Employer branding; identitet; myndigheter; Polisen; profil; rekryteringskommunikation; varumärke;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka Polisens rekryteringskommunikation för att utläsa om organisationens rekryteringsproblematik kan ligga i att de värden Polisen förmedlar om sig själva inte går i linje med sin värdegrund. Teori: Identitet, Employer branding, profil och retorik. Metod: Kritisk retorikanalys. LÄS MER