Sökning: "SFI studenter"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden SFI studenter.

  1. 6. Ta på historien - inkluderande design på museum

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Frida Alfthan; [2016]
    Nyckelord :Inkluderande design; utställningsdesign; interaktiv design; rumslig gestaltning; fokusgrupp; historisk utställning; hands-on design; kultur; stadshistorisk utställning.;

    Sammanfattning : Detta arbete redogör för hur en stadshistorisk utställning kan utformas för att kommunicera sitt innehåll till målgruppen utrikes födda med bristande kunskaper i svenska. Undersökningen mål är att hitta riktlinjer som visualiserar ett koncept för denna typ av utställning. LÄS MER

  2. 7. Den magiska grammatiken – ”Kan man grammatiken så kan man språket”: En studie av SFI-studenters språk- och grammatiksyn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Estephan Sezer; [2015]
    Nyckelord :andraspråksundervisning; elevperspektiv; grammatiksyn; grammatikundervisning; metalingvistiks kunskap; SFI; språkattityder; språksyn; systemisk funktionell grammatik; transfer;

    Sammanfattning : Följande examensarbete är en studie av några SFI-studenters språk- och grammatiksyn i relation till undervisning. Detta arbete föranleds av en studie (Carlson 2003) kring kunskapssynen inom SFI (svenska för invandrare). LÄS MER

  3. 8. ”Musik är ett språk som tillåter mig att kommunicera med själen och hjärtat” - En studie om hur sång kan användas som ett verktyg i SFI-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Ingela Bryhagen; Cecilia Claesson; [2015]
    Nyckelord :utbildningsvetenskap; musikpedagogik; SFI-undervisning; svenska som andraspråk; sång; educational sciences; music education; Swedish for immigrants; Swedish as a second language; singing; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study examines how singing can be used as a language development method in second language acquisition for immigrants in Sweden. The aim is to investigate whether there are advantages of using singing when teaching pronunciation to second language students, and how students experience education where music is integrated. LÄS MER

  4. 9. Kulturella identiteter : - En studie hur individualistiska och kollektivistiska värderingar kan förstås ur ett intersektionellt perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Akademin för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Josephine S. Kimura; Kjell Hovd; Mats Weingård; [2011]
    Nyckelord :Intersectionality; class; gender; culture; immigrants; refugees; unaccompanied; children; youth; Hofstede; systems.; Intersektionalitet; klass; genus; kultur; invandrare; flyktingar; ensamkommande; barn; ungdom; Hofstede; system.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att se hur individualistiska och kollektivistiska värderingar kan förstås ur ett intersektionellt perspektiv med fokus på kulturell identitet. I ett bekvämlighetsurval hittade vi respondenter från Mellanstadskommuner i klasser för SFI (Svenska För Invandrare) och SAS (Svenska som Andra Språk) samt kollektivboenden för ensamkommande flyktingbarn. LÄS MER

  5. 10. Svåra lättlästa texter - En studie av SFI-studenters förmåga att förstå och använda enkla texter inom olika genrer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Sara Hansson; [2010-08-24]
    Nyckelord :Skolverket; SFI; lättlästa texter;

    Sammanfattning : Enligt Skolverket ska studenter efter avslutad SFI-utbildning kunna förstå och använda, vad Skolverket i kursplanen benämner ”enkla texter” (Skolverket, SKOLFS 2009:2). Vad enkla texter innebär är dock en tolkningsfråga. Lärare runt om i Sverige måste tolka direktivet och använda denna tolkning som grund för sin undervisning. LÄS MER