Sökning: "Småbarnsavdelning"

Visar resultat 21 - 25 av 54 uppsatser innehållade ordet Småbarnsavdelning.

  1. 21. Ålderssammansättning i Förskolan : En studie om olika barngrupper och de yngsta barnens lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Kajsa Björnlund; [2014]
    Nyckelord :Åldersammansättningar; åldershomogen; utvidgad syskongrupp; småbarnsavdelning; traditionell syskonavdelning; småbarn; samlärande; omsorg; trygghet; lärande;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att lyfta pedagogers och förskolechefers tankar om olika åldersammansättningar i förskolan och om de små barnens lärande och utveckling i dessa. För att komma fram till ett resultat så intervjuades pedagoger och förskolechefer på tre olika förskolor med olika åldersindelning; åldershomogen, småbarnsavdelning samt utvidgad syskongrupp. LÄS MER

  2. 22. Yngre barns möjligheter till trygga anknytningsrelationer på förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Hanan Almosawy; Anna-Karin Magnusson; [2014]
    Nyckelord :yngre barn; trygghet; pedagog; små barn; förskola; anknytning; psykolog;

    Sammanfattning : BakgrundFokus i barnomsorgen har under senare år skiftat och nu har pedagogiken en större roll i förskolan än tidigare. Detta innebär att pedagoger bör arbeta med barns inlärning. För att ett lärande ska ske behöver barn känna sig trygga vilket lyfts av både nationell och internationell forskning. LÄS MER

  3. 23. Bilderboken som pedagogiskt verktyg i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Sophia Harling; Linnéa Björkman; [2013]
    Nyckelord :Picture book; reading aloud; preschool; gender; library; imagination; Bilderbok; högläsning; förskola; genus; bibliotek; fantasi;

    Sammanfattning : Studien har ett lärarperspektiv och den teoretiska utgångspunkten är Vygotskij’s sociokulturella teori. Vårt gemensamma intresse för böcker och högläsning lade grunden för den här kvalitativa studien. LÄS MER

  4. 24. Svärmen kring pekskärmen : En kvalitativ studie om surfplattan på förskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Emma Tegström; Alexandra Wibergh; [2013]
    Nyckelord :context; design; tablet computer; nursery school; baby and toddler unit; children; kontext; design; surfplatta; förskola; småbarnsavdelning; barn;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att synliggöra i vilka situationer förskolepedagoger och barn på en förskolas småbarnsavdelning använder sig av surfplattor. Faktorer som undersökts har varit vilka kontexter som utgör dessa situationer, vilka beståndsdelar dessa kontexter består av samt vilka motiv och aktiviteter som ligger till grund för användning av surfplattor. LÄS MER

  5. 25. Samspel och samlärande på förskolans småbarnsavdelning : En observationsstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Mia Larsson; [2013]
    Nyckelord :communication; co-operative learning; friendship; interaction; play; preschool; socio-cultural perspective; toddlers; förskola; kommunikation; lek; samlärande; samspel; småbarn; sociokulturellt perspektiv; vänskap;

    Sammanfattning : Examensarbetets fokus är hur små barn mellan ett till tre år interagerar och samlär tillsammans i svensk förskola. Det övergripande syftet var att undersöka hur de yngsta förskolebarnens samspel, samlärande, kommunikation samt kamratrelationer gestaltas i lek och vardagliga situationer på förskolan. LÄS MER