Sökning: "Till Söderqvist"

Visar resultat 26 - 30 av 115 uppsatser innehållade orden Till Söderqvist.

  1. 26. Sjuksköterskors upplevelser av Compassion Fatigue

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Hanna Söderqvist; Malin Palmgren; [2021]
    Nyckelord :Compassion fatigue; nurses; experience; qualitative; literature study; Compassion fatigue; empatisk utmattning; sjuksköterskor; upplevelser; kvalitativt; litteraturstudie; omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Compassion Fatigue (CF) är ett fenomen som erkändes på 50-talet när man undersökte sjukvårdspersonal som arbetade med traumatiserade patienter i kombination med hög arbetsbelastning. Compassion Fatigue kallas även för empatisk utmattning och är ett tillstånd som kan uppstå när sjuksköterskan hänger sig empatiskt åt patienter utan chans till återhämtning. LÄS MER

  2. 27. "Så på utsidan ser det väl bättre ut än vad det är på insidan, liksom." : En kvalitativ studie om delaktighet i skolsituationen för flickor med diagnosen adhd ur ett elev- och lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Lisa Bergdahl; Linda Nordberg; [2021]
    Nyckelord :adhd; delaktighet; delaktighetsmodellen; flickor; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : En betydande forskning om adhd har gjorts, men den har i stort sett utelämnat flickor och detär en av anledningarna till den avsaknad av kunskap som funnits om flickor och adhd (Kopp,2018). Samtidigt visar Skolinspektionens rapport (2018) att delaktigheten i skolan generellt ärlåg för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, dit till exempel adhd hör. LÄS MER

  3. 28. Emotion Detection from Electroencephalography Data with Machine Learning : Classification of emotions elicited by auditory stimuli from music on self-collected data sets

    Master-uppsats, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)

    Författare :Filip Söderqvist; [2021]
    Nyckelord :Electroencephalography; Deep learning; Machine learning; Likeability; Valence; Arousal; Emotion detection; Elektroencefalografi; Djupinlärning; Maskininlärning; Omtyckthet; Valens; Aktiveringsgrad; Känslodetektion;

    Sammanfattning : The recent advances in deep learning have made it state-of-the-art for many different tasks, making its potential usefulness for analyzing electroencephalography (EEG) data appealing. This study aims at automatic feature extraction and classification of likeability, valence, and arousal elicited by auditory stimuli from music by training deep neural networks (DNNs) on  minimally pre-processed multivariate EEG time series. LÄS MER

  4. 29. Motivation och motion - En kvalitativ intervjustudie med 12 elever i grund- och gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anneli Arvidsson; Hanna Gustafsson; Roger Johansson; [2020-06-23]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; motivation; elevperspektiv; grundsärskola; gymnasiesärskola; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Syfte: Studien beskriver hur elever i grund- och gymnasiesärskolan ser på fysisk aktivitet ur ett motivationsperspektiv. Personer som har intellektuell funktionsnedsättning är en grupp i samhället som har sämre hälsa och är mindre fysiskt aktiva än andra. LÄS MER

  5. 30. ”Det är en enorm vinst att jobba med flerspråkiga barn” : En intervjustudie med sex förskolepedagoger om deras uppfattningar av att arbeta språkutvecklande och inkluderande med flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Angelica Kersten; Karolina Söderqvist; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; modersmål; språkutveckling; inkludering; förskola; kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar sex förskolepedagogers syn på flerspråkighet samt de flerspråkiga barnens språkutveckling i förskolan. Syftet är att bidra med kunskap om några olika uppfattningar som förskolepedagoger har av att arbeta språkutvecklande och inkluderande med flerspråkiga barn i förskolans verksamhet. LÄS MER