Sökning: "Vad är en chef"
Visar resultat 1 - 5 av 487 uppsatser innehållade orden Vad är en chef.
1. “Det finns ingen chef eller människa i världen som hinner med det som en enhetschef ska göra” : En kvalitativ studie om upplevelsen av ett hållbart arbetsliv som enhetschef inom äldreomsorgen
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka första linjens chefers upplevelse av att arbeta inom svensk äldreomsorg och förutsättningar för ett hållbart arbetsliv. Att orka, kunna och vilja jobba ett helt arbetsliv med tillgång till ett starkt stöd och delaktighet är några aspekter av ett hållbart arbetsliv. LÄS MER
2. Svårigheten med att hantera ohövlighet: hur coping och ohövlighet på arbetsplatsen är kopplat till psykisk hälsa och arbetsplatstrivsel för hbtq-personer och heterosexuella cispersoner
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Hbtq-personer rapporterar sämre psykisk hälsa samt trivs sämre på arbetet än andra, något som kopplats till begreppet minoritetsstress. Tidigare forskning har även lyft copingstrategier som en möjlig faktor som påverkar sambandet mellan utsatthet för kränkningar och påverkan på mående. LÄS MER
3. Förändrad chefsstruktur. En fallstudie om Sjukhusets organisationsförändring
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Organisationsförändringar har visat sig vara viktigt att genomföra för att företag ska överleva och vara konkurrenskraftiga. Alla förändringar som genomförs görs i förhoppningen att organisationens processer ska bli ännu bättre och ännu mer effektiva än de var tidigare, men alla organisationsförändringar lyckas inte alla gånger. LÄS MER
4. Ledarskap som etablerar psykologisk trygghet i virtuella team. : En studie om hur chefer kan skapa psykologisk trygghet i virtuella team med inriktning på organisationer inom tech-branschen.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Det sätt organisationer generellt hanterar att vara uppdaterade och ligga i framkant är genom arbete i team. Det är välkänt inom tidigare forskning att arbete i team leder till högre grad av kreativitet och prestation, vilket möjliggör för att ligga i framkant. Till följd av covid-19 pandemin har arbete i team blivit mer komplicerat. LÄS MER
5. En beskrivning av kunskapsläget om riskbedömning av organisatorisk och social arbetsmiljö : En intervjustudie med första linjens chefer verksamma på akutmottagningar inom hälso- och sjukvården
Master-uppsats, Högskolan i Gävle/ArbetshälsovetenskapSammanfattning : Författare: Lizette Janesten Titel: “En beskrivning av kunskapsläget om riskbedömning av organisatorisk och social arbetsmiljö. En intervjustudie med första linjens chefer verksamma på akutmottagningar inom hälso- och sjukvården”. LÄS MER