Sökning: "arbetsgivarvarumärke"

Visar resultat 16 - 20 av 195 uppsatser innehållade ordet arbetsgivarvarumärke.

  1. 16. Konsten att ha ett ledande arbetsgivarvarumärke som upplevs attraktivt i en konkurrenskraftig bransch

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Charlotta Norman; Albin Törnblad; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; The IT industry; Competition; Digitization; Attract and retain; Arbetsgivarvarumärke; IT-branschen; Konkurrens; Digitalisering; Attrahera och behålla;

    Sammanfattning : Det blir allt viktigare för organisationer att attrahera och behålla talanger, speciellt i konkurrenskraftiga branscher. En populär strategi för att attrahera och behålla medarbetare är arbetet med arbetsgivarvarumärket. Syftet med denna studie var att undersöka hur anställda upplever företagets arbetsgivarvarumärke. LÄS MER

  2. 17. Arbetsgivarkommunikation på sociala medier - Hur utformning av arbetsannonser påverkar mottagares attityder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Josefin Olsson; Helena Abrahamsson; [2022]
    Nyckelord :employer branding; brand attitude; elaboration likelihood model; EmpAt-scale; organizational attractiveness; arbetsgivarvarumärke; varumärkesattityd; EmpAt-skalan; organisationsattraktivitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Idag är det viktigare än någonsin att vara en attraktiv arbetsgivare för att attrahera spetskompetens inom områden som IT och Tech. I takt med digitaliseringen har efterfrågan blivit större än utbudet för kompetenser inom dessa områden och arbetsgivarkommunikation har blivit ett allt mer aktuellt område inom fältet strategisk kommunikation. LÄS MER

  3. 18. Stanna eller lämna? : En kvalitativ flerfallsstudie av personalomsättningens påverkan på flexibilitet i managementkonsultföretag

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Stina Hjertsäll; Frida Åstrand; [2022]
    Nyckelord :employee turnover; functional flexibility; numerical flexibility; management consulting firms; HR activities; personalomsättning; funktionell flexibilitet; numerisk flexibilitet; managementkonsultföretag; HR-aktiviteter;

    Sammanfattning : Det allmänna forskningsfältet om personalomsättning är nyanserat då det påvisar både positiva och negativa konsekvenser av personalomsättning. Samma forskningsfält inom konsultbranschen har däremot alltjämt brist på nyanserad forskning. LÄS MER

  4. 19. “En normal arbetsgivare, sticker inte ut på något sätt”: en studie om employer branding : En kvalitativ studie om employer branding inom svensk stålindustri

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Johanna Svensson; Johanna Rodell; [2022]
    Nyckelord :Employer branding; strategy; steel industry; employer brand; manager; Employer branding; strategi; stålindustri; arbetsgivarvarumärke; chef;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få förståelse för hur chefer upplever arbetet med arbetsgivarvarumärket för att attrahera och behålla medarbetare trots avsaknaden av en employer branding-strategi. Employer branding är en strategi som innefattar arbetet med att attrahera och behålla medarbetare genom att marknadsföra arbetsgivarvarumärket. LÄS MER

  5. 20. Organisatorisk stolthet och arbetstillfredsställelse inom Luleå kommun : En studie kring hur anställda inom Luleå kommun påverkas av arbetsgivarvarumärket Spela roll

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Hannah Broms; Alicia Nyström; [2022]
    Nyckelord :Employer branding; Employer value proposition; Internal pride; External pride; work satisfaction; Arbetsgivarvarumärke; Medarbetarlöfte; Intern stolthet; Extern stolthet; Arbetstillfredsställelse; Luleå kommun;

    Sammanfattning : In today's society, an employer brand is important both for establishing oneself as a goodemployer but also for retaining competent staff. This is a quantitative study with the aim ofexamining the difference of an employer brand within Luleå Kommunon employees and theirfeelings about Luleå Kommun as an employer and workplace, at group level in pride and worksatisfaction. LÄS MER