Sökning: "barn och skolstart"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden barn och skolstart.

  1. 1. Barnhälsovårds-sjuksköterskors erfarenhet av hur skärmtid påverkar barns utveckling : En empirisk kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emma Ejebring; Ida Leremar; [2023]
    Nyckelord :Children; Child health; Child health nurses´; development; screentime; Barn; Barnhälsovård; Barnhälsovårdsjuksköterska; skärmtid; utveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Små barn spenderar allt mer tid framför digitala skärmar. Enligt WHO:s riktlinjer rekommenderas ingen skärmtid för barn under två år. Folkhälsomyndigheten saknar riktlinjer angående skärmtid, de anser att samtida forskning inte uppnått tillräckligt tydliga slutsatser. LÄS MER

  2. 2. Inskolning i förskolan under pandemin : En studie om samverkan och relationsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sara Jönsson; kikki Widell Hansson; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; covid pandemic; preschool; introduction; care; relationship building; collaboration; security; Covid-19; covid-pandemi; förskola; inskolning; omsorg; relationsskapande; samverkan; trygghet;

    Sammanfattning : De flesta barnen idag går i förskolan och inskolningen är första mötet mellan pedagoger, vårdnadshavarna och barnet. Forskning om förskola och pandemin visar att förutsättningar i förskolans verksamhet har förändrats på grund av restriktionerna. LÄS MER

  3. 3. "Det handlar om tur" : Hur logopeder inom hälso- och sjukvården upplever arbetet med barn i skolåldern med språkstörning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Lovisa Järnankar; Frida Olsson; [2022]
    Nyckelord :Developmental language disorder DLD ; school; Speech and Language Pathology; experiences; challenges; conditions; language intervention; Språkstörning; skola; logopedi; upplevelser; utmaningar; förutsättningar; språkliga insatser;

    Sammanfattning : I skolan ställs höga krav på språklig förmåga hos barn och för barn med språkstörning kan det innebära svårigheter att klara skolans kunskapskrav. En språkstörning kan också leda till svårigheter med sociala relationer och socioemotionell problematik till följd av den nedsatta språkliga förmågan. LÄS MER

  4. 4. Heja oss i förskolan. Vi kan och gör större skillnad än vi tror! : En kvalitativ studie om likvärdig språkutvecklande undervisning i förskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ellen Westerberg; Agneta Elfving; [2021]
    Nyckelord :Likvärdighet; Läroplansteori Undervisning; Medvetenhet; Förhållningssätt; Kompetens; Kartläggningsmaterialet Hitta språket; Språkutveckling; Progression.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är kravet på en god språklig förmåga stort. Samtidigt som svenska elevers språkliga förmågor sjunker enligt flera internationella tester. Regeringen har under de senaste åren satt in flera stödåtgärder för att stärka språkutveckling hos svenska barn. LÄS MER

  5. 5. Utvärdering av ett pedagogiskt program och förhållningssätt i medierat lärande;MLE och FIE för kognitiv utveckling : En forskningsöversikt

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna-Karin Erling; [2021]
    Nyckelord :Feuersteins cognitive intervention program Feuersteins instrumental enrichment program; FIE; Mediated Learning Enrichment; MLE; special education; Feuersteins kognitiva interventions program Feuersteins instrumentella program; FIE; medierat lärande; MLE; specialpedagogisk undervisning;

    Sammanfattning : The research overview is expected to contribute with knowledge of MLE, Mediated Learning Enrichment and FIE, Feuerstein's Instrumental Enrichment program/Feuerstein's cognitive intervention program and its effects, primarily among students with learning disabilities but also among educators.   A research overview focusing on scientific articles, published in 2010-2020. LÄS MER