Sökning: "chefer delaktighet"

Visar resultat 1 - 5 av 204 uppsatser innehållade orden chefer delaktighet.

  1. 1. “Det finns ingen chef eller människa i världen som hinner med det som en enhetschef ska göra” : En kvalitativ studie om upplevelsen av ett hållbart arbetsliv som enhetschef inom äldreomsorgen

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Victoria Lantz; Mathilda Malmer; [2024]
    Nyckelord :first line manager; home health care; leadership; working environment; första linjens chef; hemvård; ledarskap; äldreomsorg; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka första linjens chefers upplevelse av att arbeta inom svensk äldreomsorg och förutsättningar för ett hållbart arbetsliv. Att orka, kunna och vilja jobba ett helt arbetsliv med tillgång till ett starkt stöd och delaktighet är några aspekter av ett hållbart arbetsliv. LÄS MER

  2. 2. "Då känner man sig delaktig" : En kvalitativ studie om chefers förutsättningar att leda ett strategiskt förändringsarbete

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Malin Hörnberg; Stina Hedlund; [2023]
    Nyckelord :Change management; Organizational change; Strategic HRM; Motivation; Participation; Communication; Information; Psychological safety;

    Sammanfattning : Det föränderliga samhället har lett till att organisationer präglas av flexibilitet och oförutsägbarhet. Det har lett till ett förändringstryck, där förändring har blivit det nya normaltillståndet för organisationer. Behovet av en lyckad förändringsledning har aldrig varit större. LÄS MER

  3. 3. Kan ledarskapsutveckling förändra organisationer? : En fallstudie av en satsning på ledarskapsutveckling i en statlig organisation

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Tuula Zetterman; [2023]
    Nyckelord :Developmental leadership; transformational leadership; trust; change; organisational conditions; leadership development; public organisations; Utvecklade ledarskap; transformativt ledarskap; tillit; förändring; organisatoriska förutsättningar; ledarskapsutveckling; offentliga organisationer;

    Sammanfattning : Organisationer satsar på ledarskapsutveckling och organisationer behöver förändras för att anpassa sig till omvärldens krav eller andra förändrade behov. Syftet med denna uppsats är att skapa mer kunskap om huruvida en satsning på ledarskapsutveckling i en statlig organisation kan bidra till att förändra ledarskapet i en organisation och att identifiera vilka organisatoriska förutsättningar som behöver vara på plats för att åstadkomma en förändring av organisationens ledarskap. LÄS MER

  4. 4. Känsla av sammanhang i en hybrid arbetsmodell : En kvalitativ studie om upplevelsen av den organisatoriska och sociala arbetsmiljön vid hybridarbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linn Johansen; Hanna Okkonen; [2023]
    Nyckelord :Hybrid work; remote work; occupational health and safety OHS ; work environment; Sense of coherence SOC ; social relations; work-life boundary; Hybridarbete; distansarbete; hälsa och säkerhet; arbetsmiljö; känsla av sammanhang; sociala relationer; gränsen mellan arbete och fritid;

    Sammanfattning : Hybridarbete har medfört fördelar och utmaningar som arbetsgivare behöver uppmärksamma för att främja ett hälsosamt arbete. En hybrid arbetsform kan bidra med det bästa från två världar, distans- och kontorsarbete, förutsatt att arbetsgivare och arbetstagare samverkar för att utveckla nya färdigheter för att anpassa sig till det nya arbetssättet. LÄS MER

  5. 5. Är HR nyckeln till Framgång? : En kvalitativ studie om HR-funktionens roll och betydelse i organisationen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Saga Lundin; Linnéa Söderberg; Nevena Vemic; [2023]
    Nyckelord :HR; value-creation; value-creating HR; HRM; strategic HRM; HR; värdeskapande; värdeskapande HR; HRM; strategisk HRM;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att kartlägga hur HR-funktionens arbete är värdeskapande i organisationen. Metod: Studien utgår från en deduktiv forskningsansats och har tillämpat en kvalitativ forskningsstrategi. LÄS MER