Sökning: "creative ability"

Visar resultat 6 - 10 av 216 uppsatser innehållade orden creative ability.

  1. 6. Lärares val av metod i tidig läsinlärning : En intervjustudie av yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Boberg; Louise Ekery; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :reading strategies; teaching tools; interaction with the environment; systematic way of working; decoding skills; phonological awareness; pragmatic perspective; läsinlärningsmetoder; undervisningsmoment; interaktion med omgivningen; systematiskt arbetssätt; avkodningsförmåga; fonologisk medvetenhet; pragmatism;

    Sammanfattning : Studien belyser läsinlärningens betydande roll för varje elevs läsförmåga, med syfte att undersöka vilka metoder lärare använder i den tidiga läsinlärningen för att elever ska utveckla fonologisk medvetenhet i årskurserna F-3, samt vilka strategier som skapar motivation i läsinlärningen. Det resulterade i frågeställningarna: Vilka metoder och undervisningsmoment i den tidiga läsinlärningen använder lärare inom årskurserna F-3 för att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet?  Hur skapar lärare strategier för att underlätta för och motivera elevers läsinlärning? Bakgrund och tidigare forskning presenterar olika läsinlärningsmetoder i syfte att ge läsaren goda kunskaper om forskningsområdet. LÄS MER

  2. 7. The Impact of Visionary Leadership : A qualitative study of visionary leadership and its impact on organizational cultures within the marketing industry

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elin Klingberg; Alva Linddahl; Astrid Nordberg; [2023]
    Nyckelord :Vision; Visionary Leadership; Organizational culture; Employee motivation; Employee creativity;

    Sammanfattning : The research conceptualizes how visionary leaders have the ability to develop a vision for an organization, make it a shared one among its stakeholders and lead them towards the realization of the vision. The type of leadership within marketing agencies has a great impact on performance due to the level of creativity needed in the industry. LÄS MER

  3. 8. Creativity Management in Creative Organizations : The Economic versus Creative Perspective

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Kayla Holliday; Mårten Brorsson; [2023]
    Nyckelord :creativity; creativity management; film and business; conflict management; creative organizations; creative versus economic perspective; dual executive leadership;

    Sammanfattning : For businesses that rely on creativity for their success, its effective and thought-out management is necessary for the entity to thrive. The field of creativity management has emerged as a result, highlighting the employment of a ‘creative climate,’ motivational tools, and an appropriate organizational structure as essentials for the asset’s optimization (Dubina, 2013, Sternberg and Lubart, 2004, Tonnquist, 2018, Csikszentmihalyi and Wolfe, 2014, Karambayya and Reid, 2009). LÄS MER

  4. 9. Participatory Theatre as a Communication Tool for Development and Social Change in the City : A Case Study: The Johannesburg Literary Site-Specific Theatre Project

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Patricia Calvo Garrido; [2023]
    Nyckelord :theatre; participatory theatre; participatory art; development; social change; city; urban; communication; communication for development;

    Sammanfattning : This research studies how participatory theatre (PT) as a communication tool can promote development and social change in the city. Using a project developed in Johannesburg (SA) that engages the city’s socio-spatial concerns through performance, the paper analyses the participatory creative process utilised and in which ways it opened a space for debate and critical thinking. LÄS MER

  5. 10. En inbjudan från kvinna till kvinna : En designforskning för ökad involvering av kvinnor inom kampsport

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Izabelle Nilsson; [2023]
    Nyckelord :User-centered design; co-design; product design; martial arts; woman and martial arts; norms; gender; Genus; användarcentrerad design; co-design; produktdesign; kampsport; kvinnor och kampsport; normer;

    Sammanfattning : Studien är ett examensarbete som undersöker frågeställningen: hur vi med hjälp av produktdesign kan bjuda in fler kvinnor till kampsport? Studien undersöks utifrån designteorien användarcentrerad design och inslag av metoder från co-design. Det teoretiska ramverket undersöker designteori i samband med normer, genus och kampsport samt relaterade studier om kvinnor och kampsport. LÄS MER