Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Eleverna kan vägleda om de får chansen : Elevers syn på relationsskapande och fritidslärares ledarskap i fritidshemmet

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Viktoria Hornbrink; [2017]
    Nyckelord :Ledarskap; Fritidshem; Fritidslärare; Barns perspektiv; Elevers perspektiv; Sociokulturellt perspektiv; Relationsskapande;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om fritidslärares ledarskap och syftet är att ur elevernas perspektiv beskriva hur fritidslärare bör vara i fritidshemmet för att eleverna ska trivas och må bra. Eleverna beskriver viktiga egenskaper fritidslärare bör ha samt vikten av relationsskapande mellan fritidslärare och elever. LÄS MER

  2. 2. Lärplattan spelar roll för elever i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jimmy Talén; Benny Jensen; [2015]
    Nyckelord :Students with special needs; technology utilites; student with disabilities; social interaction; communication; students with disorder; inclusion; internet and inclusive education; digitala redskap; digitala lärverktyg; social interaktion; kommunikation; samspel; lärande och inkludering; stimulated recall; Fallstudie; observation; intervju; samtal; dramaturgiska perspektiv; performance; framträdande; interaktion; främre och bakre regioner; rollgestaltningar; elevperspektiv; mediering; artefakter; appropriering; Sociokulturella perspektiv; Goffman; Lärpatta; Kvalitativ studie; metodologisk triangulering; fältanteckningar; pupils in special school; The tablet; grundsärskolan; hjälpmedel; motivation; lärverktyg; mobila applikationer; digitala mötet; mötet; lärande; lustfyllt;

    Sammanfattning : AbstractProblemområdeFlertalet elever med diagnos utvecklingsstörning som är mottagna i grundsärskolan är i behov av stöd i lärande och kommunikationen med andra människor. Hjälpmedlen kan vara av olika slag bland annat i form av en lärplatta. LÄS MER

  3. 3. Hur lärare undervisar medvetet i läsförståelse : En kvalitativ fallstudie om elva lärares medvetna läsförståelsundervisning

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helena Lyckström; Maria Söderberg; [2014]
    Nyckelord :läsförståelse; medveten läsförståelseundervisning; metoder; strategier; lärarens roll; kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få förståelse för och inblick i hur medveten läsförståelseundervisning genomförs i ämnet Sv/SvA i grundskolan. Fokus har lagts på hur metoder och strategier använts medvetet i deltagande lärares undervisning. LÄS MER

  4. 4. Räcker orden till? : Om kommunikation i SVA-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Karlsson; [2013]
    Nyckelord :Kommunikation; svenska som andraspråk; vi dem; sociala strukturer; kulturskillnader;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur elever i ett SVA-klassrum kommunicerar. Ämnet är aktuellt i vårt mångkulturella samhälle. Forskningsstrategin tar utgångspunkt i etnografi. Datainsamlingsmetoden har varit deltagande observation i den naturliga miljön. LÄS MER

  5. 5. Teori och Gestaltning : En diskursanalys kring begreppen inom K3, Malmö Högskola

    Kandidat-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Dennis Augustsson; [2012]
    Nyckelord :Högskolepedagogik; Socialkonstruktionism; gestaltning; diskursanalys; etnografi; deltagande observation; utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : Institutionen Konst, Kultur och Kommunikation (K3) på Malmö Högskola beskrivs som en plats för gränsöverskridande forskning och undervisning med en genomgripande koppling mellan gestaltning och teori. Det är långt ifrån något självklart och diskussionen är ständigt närvarande om vad det egentligen betyder och hur det ska spegla metoder och innehåll i utbildningarna. LÄS MER