Sökning: "det abrahamitiska religionerna"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden det abrahamitiska religionerna.

  1. 1. De abrahamitiska religionerna : En intersektionell analys av hur judendomen, kristendomen och islam presenteras i läroböcker i religionskunskap för åk 4–6 (1994–2022)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Abdullah; Abu Sultan Mariam; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats innefattar en kvalitativ textanalys, som undersöker hur judendomen, kristendomen och islam presenteras i sex läroböcker för årskurserna 4–6 mellan åren 1994–2022. Studiens teoretiska utgångspunkter intersektionalitet och andrafiering används genomgående i analysen av läroböckerna för att identifiera maktordningarna etnicitet och kön. LÄS MER

  2. 2. Abrahamitiska religioner i svenska läromedel, 1994-2020 : Hur religionerna skildras gentemot varandra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jens Köhler; Drilon Istrefi; [2023]
    Nyckelord :School; Education; Inclusion; Religion; Religions; Belief; Background; Equality; Multicultural; Diverse; Classroom; Abrahamic; High School.; Skola; Utbildning; Inkludering; Religion; Religioner; Trosuppfattning; Bakgrund; Likvärdighet; Mångkultur; Diversifierat; Klassrum; Abrahamitiska; Högstadie.;

    Sammanfattning : I svenska läromedel för religionskunskap på högstadienivå är det vanligt att de “abrahamitiska religionerna” behandlas för att ge eleverna en ökad förståelse för religiös mångfald och främja interreligiös tolerans. Tyvärr finns det dock tendenser där islam och judendom framställs som "den andre" i förhållande till kristendomen. LÄS MER

  3. 3. En undersökning om hur läromedel skildrar genusskillnader i religionskunskap i den svenska grundskolan : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gunnarsdotter; Tasnim Abujazar; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religionskunskap; kristendom; judendom; islam; läromedel; genus; kön; jämställdhet; genusteori; värdegrund; Lgr22.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genusskillnader framställs i bilder i nyligen utgivna läromedel i religionskunskap för årskurs 4–6. Vidare undersöker studien hur genusskillnader framställs i bilder och texter. LÄS MER

  4. 4. Representation och stereotyper : En läromedelsanalys i religionskunskap för åk 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Mia Sinanovic Hjelmtorp; My Lindholm; [2023]
    Nyckelord :Representation; stereotyper; kristen tradition; religionskunskap; läroböcker; abrahamitiska religioner; undervisning;

    Sammanfattning : Sverige är ett av de mest sekulariserade länderna i världen och religion ses ofta som främmande, något som är för ”de andra”. Samtidigt vilar skolan på en kristen tradition, något som tydliggörs i läroplanen. Det gör det problematiskt att undervisa om de abrahamitiska religionerna på ett likvärdigt fördelat sätt. LÄS MER

  5. 5. Lärarens tolkningsutrymme – en självklarhet? : En kvantitativ kartläggning av lärarens val av undervisningsinnehåll i religionskunskap på lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013)

    Författare :Ornella Habimana; [2022]
    Nyckelord :Berättelser; lågstadiet; religionskunskap; religion; undervisning; religiös; läromedel; abrahamitiska religioner; Stories; primary school; religious studies; religion; teaching; religious; teaching materials; Abrahamic religions;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att kartlägga om alla tre världsreligionerna ges samma utrymme i undervisningen samt vilka berättelser som lärare använder sig utav i sin undervisning inom religionskunskap, varför de valt dessa specifika berättelser samt vilket läromedel de använder sig utav.  Med hjälp av undersökningsmetoden enkäten, undersöktes vilket stoffurval som SO- läraren väljer att inkludera i undervisningen samt eventuella orsaker till de valda stoffen. LÄS MER