Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. En kunskapsöversikt om hur utomhuspedagogik inom matematik kan bidra till ökad motivation hos elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Karlsson; Ellen Rickardsson; [2024]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; matematik; pedagogik; motivation; inomhuspedagogik; STEM; STEAM;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt handlar om utomhuspedagogik och dess påverkan på elevernas motivation inom skolan. Utomhuspedagogiken har ökat under det senaste decenniet men många lärare använder sig inte av denna undervisningsmetod. LÄS MER

  2. 2. The Secret Trade : Booksellers, advertisement and sexually transmitted diseases in eighteenth-century London

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Historiska institutionen

    Författare :Makrina Hjälm Ellnemyr; [2023]
    Nyckelord :Eighteenth century; London; England; medicine; booksellers; book trade; trade; syphilis; sexuality; advertisement; disease; history; trade card; bill head; Historia; 1700-tal; handel; bokhandlare; London; England; medicin; sexualitet;

    Sammanfattning : This thesis examines the relationship between booksellers, medicine for sexually transmitted diseases, and advertising in eighteenth-century London. The analysis is based on trade cards, prints and advertisement in newspapers and periodicals. LÄS MER

  3. 3. ”Genusteorier och radikal ideologi maskerad som vetenskap” : En diskursteoretisk analys av förståelser av genusvetenskap i Genusdoktrinen och Om könets existens.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Rikard Erlandsson; [2022]
    Nyckelord :gender science; gender equality; sex; discourse analysis; Kajsa Ekis Ekman; Ivar Arpi; Anna-Karin Wyndhamn.; genusvetenskap; jämställdhet; genus; kön; diskursanalys; Kajsa Ekis Ekman; Ivar Arpi; Anna-Karin Wyndhamn.;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har en antigenusrörelse etablerats på allvar i Europa. En rörelse som motarbetar genusvetenskap och jämställdhetsarbete. I Sverige har vi hittills sett relativt lite av denna rörelse. Nu formulerar sig kritiken mot genusvetenskapen även i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Språktillägnan genom dans : Intervjustudie av lärare om metoden Dansa en bok

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Sophia Färlin-Månsson; [2021]
    Nyckelord :dance a book; learning through arts; art in education; dance; book; learning through dance; aesthetic learning process; dans; dansa; språk; språktillägnan; dansa en bok; estetiska lärprocesser; läsförståelse; kroppsligt lärande; läsa; bok; konstarter i pedagogiken;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka grundskollärares upplevelser och uppfattningar av språktillägnandemetoden Dansa en bok. Fokus har varit att få höra lärarnas beskrivning av metoden, vilka didaktiska drag som synliggjorts, vad dans som form kan bidra med i lärande av annat ämne och hur lärarna upplever elevers språktillägnan vid användningen av Dansa en bok-metoden. LÄS MER

  5. 5. "Att läsa är jätteviktigt..." : En studie om vad elever 9-16 år väljer att läsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Revemark; Marina Walldorf; [2021]
    Nyckelord :Läslust; läsundervisning; läsvanor; motivation; sociala medier.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få kunskap om vad elever läser, deras läsvanor och läslust i åldrarna 9-16 år, så att lärare och speciallärare ska kunna möta elevers intresse och entusiasm och stimulera deras läsutveckling. De tre frågeställningarna löd: Hur ofta och vad läser barn i åldern 9-16 år? Vad är elevers uppfattning om läsning? samt vad kan och brukar lärare göra för att motivera elevernas läsintresse? Vi har utgått från det sociokulturella perspektivet som menar att människan använder sig av sina olika resurser, såväl språkliga, intellektuella som fysiska för att ta till sig kunskap. LÄS MER