Sökning: "enligt skolverket är en pedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden enligt skolverket är en pedagog.

  1. 1. Om barn inte får sina behov tillgodosedda kan det påverka deras självkänsla negativt : En studie om barn som inte formellt är i behov av stöd men ändå behöver stöd i vardagen i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sanna Jonsson; Ida Nordesjö Rönnqvist; [2021]
    Nyckelord :Tydliggörande pedagogik; tecken som stöd; bildstöd; inkludering;

    Sammanfattning : Enligt styrdokumenten för förskolan ska alla barn få en likvärdig utbildning och den ska vara formad utifrån varje barns förutsättningar och behov (Skolverket, 2018). Syftet med studien var att synliggöra hur pedagoger arbetar för att det ska bli en förskola för alla, samt att utveckla kunskap om hur pedagoger arbetar med barn som inte formellt är i behov av särskilt stöd men ändå behöver stöd i den vardagliga verksamheten. LÄS MER

  2. 2. Att göra det annorlunda normalt i förskolan : En vetenskaplig essä om att förstå och stödja tvåspråkiga barn i deras språkutveckling och kommunikation utifrån en interkulturell pedagogisk kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Subarna Rahman; [2020]
    Nyckelord :preschool; bilingual; intercultural pedagogical competence; language; communication; sociocultural perspective; mother tongue support and the curriculum 2018 ; förskola; tvåspråkighet; interkulturell pedagogisk kompetens; språk; kommunikation; sociokulturellt perspektiv; modersmålsstöd och läroplan 2018 ;

    Sammanfattning : This is a scientific essay that has been written with the aim to reflect and analyze difficulties of bilingual children to communicate, being seen in a group and to focus during a traditional learning in language development within preschool. I have also reflected on my experiences and competences in intercultural pedagogy to support bilingual children in a changing society and in a globalized world. LÄS MER

  3. 3. Elevernas relationsskapande i leken på fritidshemmet : En studie om pedagogers barnperspektiv på elevernas förhållningssätt till varandra på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sophie Karlberg; Daniel Lundin; [2019]
    Nyckelord :Gender norms; Identity development; relations; peer groups; power structures; status; social interaction; play; after-school center; educator; Genusnormer; identitetsutveckling; relationer; kamratgrupper; maktstruktur; status; social interaktion; lek; fritidshemmet; pedagog;

    Sammanfattning : The aim of this study was to get a greater understanding of children´s approach to each other in the after school center. We used a qualitative method consisting of interviews to collect the material to our study. We interviewed five educators that worked in the after school center and focused on their child perspective. LÄS MER

  4. 4. Attityder till matematikläxor : påverkan på elevers matematikutveckling.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emilia Svensson; [2017]
    Nyckelord :attityd; läxa; matematikläxa; grundlärare;

    Sammanfattning : Inledning Läxor är ett omdiskuterat ämne av lärarstudenter, pedagoger, elever och vårdnadshavare. Enligt Skolverket (2014, s.8) finns det inga gemensamma bestämmelser kring läxor, det är upp till skolorna eller peedagogera själv att besluta kring läxorna. LÄS MER

  5. 5. ”Ingenting är fel utan allt är vackert” : pedagogers yttranden om genuspedagogik i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnea Lundqvist; Liv Strand; [2016]
    Nyckelord :Genus; förskola; genuspedagogik;

    Sammanfattning : Vårt arbete kretsar kring genus och betydelsen om genusmedvetenhet i förskolan. För enligt Skolverket (2014) samt Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s. 5) har barn rätt att utvecklas utan påverkan från stereotypa könsroller under sin vistelse på förskolan. LÄS MER