Sökning: "examensarbete lärarutbildningen förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 94 uppsatser innehållade orden examensarbete lärarutbildningen förskolan.
1. ”Men wow, vilken snygg tröja du har på dig, Oliver!” : En vetenskaplig essä om hur barn i förskolan kan bemötas utifrån könsnormer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Min vetenskapliga essä utgår från en händelse där ett syskonpar kommer till förskolan bärandes kläder som gick utanför deras könsnorm. Med utgångspunkt från denna händelse har ett dilemma vuxit fram, om hur vi pedagoger i förskolan bemöter barn som går emot de könsnormer som råder, men också utifrån hur jag som vikarie kan agera i en sådan situation. LÄS MER
2. Vad har barn rätt till och vad behöver de... egentligen? : En jämförande studie av barns livsvärldar inom förskole- och skolsammanhang i Sverige och Kambodja
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Denna jämförande, empiriska studie genomfördes under vårterminen 2017 och är skriven med inspiration av en hermeneutisk forskningsansats, en sociokulturell teoribildning samt ett normkritiskt och bildpolariserande arbetssätt. Syftet med vårt examensarbete var att, utifrån semistrukturerade intervjuer och bildanalyser av utbildningsmiljöer, undersöka möjlighetsskapande normer i barns livsvärldar inom förskole- och skolsammanhang samt att söka förståelse för hur vuxnas normer påverkar vilka möjligheter barn ges i den kontext som de befinner sig i. LÄS MER
3. Djur i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : SammanfattningJonsson, Anna & Karlsson, Cornelia (2016) Djur i förskolan. Malmö: Lärarutbildningen.I detta examensarbete har vi undersökt hur en förskola arbetar med tamdjur i sin verksamhet. LÄS MER
4. Inflytande och delaktighet : Allt handlar om möten
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Denna uppsats är ett examensarbete på 15 hp och behandlar hur förskollärare och barn, på en förskola, upplever barns inflytande och delaktighet i verksamheten. Studiens syfte är att få en inblick i och förståelse för hur förskollärare och barn upplever barns inflytande och delaktighet, på en förskola. LÄS MER
5. "Låt det rätta komma in" - en diskursanalys av tre planeringsmöten i förskolan
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : SammanfattningTitel: ”Låt det rätta komma in” – en diskursanalys av tre planeringsmöten i förskolan.”To Let the Right Things In” – a Discourse Analysis of Planning Meetings in ThreeSwedish Preschools. LÄS MER