Sökning: "examensarbete lärarutbildningen genus"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden examensarbete lärarutbildningen genus.

  1. 1. ”Men wow, vilken snygg tröja du har på dig, Oliver!” : En vetenskaplig essä om hur barn i förskolan kan bemötas utifrån könsnormer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sara Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Genus; normkritik; vikarie; förskola;

    Sammanfattning : Min vetenskapliga essä utgår från en händelse där ett syskonpar kommer till förskolan bärandes kläder som gick utanför deras könsnorm. Med utgångspunkt från denna händelse har ett dilemma vuxit fram, om hur vi pedagoger i förskolan bemöter barn som går emot de könsnormer som råder, men också utifrån hur jag som vikarie kan agera i en sådan situation. LÄS MER

  2. 2. FLICKOR SJUNGER VACKERT OCH KILLAR SPELAR I COOLA ROCKBAND : En studie om hur könsfördelning ser ut i grundskolan i valet avinstrument och hur musiklärare förhåller sig till typiska könsmönster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Ronja Vikström; [2020]
    Nyckelord :Gender distributions; music education; gender; gender awareness; music instruments; girls; boys; masculinities; femininities.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en kvalitativ studie vars syfte är att beskriva och förstå hur könsfördelningen ser ut i grundskolan i musikundervisningen utifrån fyra olika musiklärares perspektiv. Studiens syfte är att undersöka genusmönster i musik undervisningen och hur lärare förhåller sig till genusmönster och om hur lärare arbetar med stereotypiska könsfördelningar. LÄS MER

  3. 3. Oron över håravfall mitt i medeltidens litteratur -Hur fyra lärare integrerar sex- och samlevnad i svenskämnet i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Johansson; Louise Ingvarsson; [2016]
    Nyckelord :det vidgade textbegreppet; estetisk läsning; efferent läsning; fiktion; flerstämmighet; genus; kompensatoriskt uppdrag; lysskompetens; lyssna; lärarutbildning; läsa; osynlig pedagogik; presentationsskrivande; relationer; sakprosa; sex- och samlevnad; synlig pedagogik; skriva; svenskämnesdidaktik; svenskämnesmetodik; svenskämneskonceptioner; skönlitteratur; tala; tankeskrivande; tematisk undervisning; värdegrund; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : SammandragUtgångspunkten för vårt examensarbete är att vår lärarutbildning inte har inkluderat hur visom blivande lärare kan integrera det ämnesövergripande kunskapsområdet sex- ochsamlevnad i svenskämnet i gymnasieskolan. Syftet med denna undersökning är därför attundersöka hur lärare kan arbeta med att integrera sex- och samlevnad i svenskämnet pågymnasiet. LÄS MER

  4. 4. Möjliga identiteter : En undersökning av tre bildlärares visuella material

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Karin Lindqvist; [2014]
    Nyckelord :diskursanalys; the gaze; normer; bildpedagogik; bildanalys; etnicitet; genus; identitet; subjektspositioner; bild; undervisning; didaktik; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen grundar sig i ett intresse för normkritisk pedagogik samt visuell kultur;vilka normer som görs i det visuella. I lärarutbildningen på Konstfack har vi många gångertalat om unga människors identitetsskapande processer, vilket har väckt frågan:Vilka subjektspositioner blir möjliga i förhållande till de visuella representationer som användssom exempel i bildundervisningen och vilka normer manifesteras i diskurserna?För att undersöka detta har material från tre bildlärare i grundskolan samlats och analyserats. LÄS MER

  5. 5. Förskolebarns inomhuslek ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Malmberg; [2014]
    Nyckelord :flickor; förskola; genus; innemiljö; lek; lekmaterial; pojkar;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om förskolebarns (3-5 år) lek inomhus ur ett genusperspektiv. Syftet med denna studie är att undersöka hur flickor och pojkar använder och leker i innemiljön på förskolan, samt vilket lekmaterial de väljer i sina lekar. LÄS MER