Sökning: "feministisk filmanalys"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden feministisk filmanalys.
1. ”I just want to be perfect” : En kvalitativ komparativ textanalys av perfektionister i filmerna Black Swan och Whiplash
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : The aim of this study is to analyze how the depiction of a young male and female protagonist who persistently seek success differs and which film techniques are used to depict male and female perfectionism. Since 1989, young people, especially in the cultural sphere, have stated that they feel an increasing pressure from their surroundings and from themselves compared to previous generations. LÄS MER
2. Myter om kvinnlighet i Marvel : En feministisk filmanalys av den kvinnliga superhjälten She-Hulk: Attorney at Law
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Film och tv-serier är medier som kan bidra till att upprätthålla stereotyper, som i sin tur konstruerar myter om kvinnor och män. Tidigare serier om superhjältar har fått kritik för att ha bidragit med att framställa misogyna ideologier om kvinnor, men på senare år har den stora filmoch serieproducenten Marvel, som skapar superhjälteserier, arbetat aktivt för att skapa ett mer inkluderat superhjälte-universum som innefattar en mer utvecklad syn på kvinnor. LÄS MER
3. Kronprins och queer? En feministisk filmanalys av Netflixserien Young Royals
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionenSammanfattning : The aim of this essay was to examine how the representation of queer characters is presented in the swedish Netflixseries Young Royals. The questions at issues are how sexuality, class and intersectionality appears in the series. LÄS MER
4. Dags att ändra skönhetsidealen : Dove Reverse selfie
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Feminism som marknadsvara - en semiotisk analys av Doves Reverse selfie kampanj. Varje dag utsätts vi för reklam med olika kommersiella budskap. Det är därför det är viktigt för företag att marknadsföra sig med något speciellt för att sticka ut. Flera företag har börjat ta del av samhällsdiskurser som marknadsstrategi. LÄS MER
5. A STAR IS (RE)BORN : Representation av könsroller i filmserien A Star Is Born
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : I denna uppsats genomförs en filmanalys och represenationsstudie av de fyra filmatiseringarna av A Star Is Born. Historien i filmserien fångar den helomfattande glamouren och romantiken av showbusiness, spänningen i när någon verkligen tror på dig, lyckan att hyllas som stjärna, fallgroparna när berömmet tar slut och den komplexa manliga och kvinnliga dynamiken i processen. LÄS MER