Sökning: "fonologiskt perspektiv"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden fonologiskt perspektiv.

  1. 1. Kartläggning "Hitta språket" Vad händer sedan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Bergqvist; Malin Reuterhäll; [2020]
    Nyckelord :fonologisk medvetenhet; förskoleklass; kartläggning; specialpedagogiska insatser; tidiga insatser;

    Sammanfattning : AbstractBergqvist, Jenny och Reuterhäll, Malin, (2020). Kartläggning ”Hitta språket”. Vad händer sen? Speciallärarprogrammet, språk-, läs- och skrivutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Ordflöde och läsförmåga hos studenter med och utan dyslexi : En undersökning av FAS, djurflöde och verbflöde

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Zeinab Shareef; [2017]
    Nyckelord :verbal fluency; semantic fluency; action fluency; letter fluency; developmental dyslexia; phonological awareness; RAN; rapid automatized naming; ordflöde; semantiskt ordflöde; FAS; djurflöde; verbflöde; fonologiskt ordflöde; fonologisk medvetenhet; fonologisk förmåga; dyslexi; snabb automatiserad benämning;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte. Ordflödestest undersöker en persons förmåga att generera så många ord som möjligt under en minut. Orden kan börja på en viss bokstav eller tillhöra en särskild kategori. FAS är ett vanligt ordflödestest där orden som ska genereras börjar på bokstäverna F, A och S. LÄS MER

  3. 3. Hur kan en intervention utveckla elevens fonem-grafemkoppling? : En fallstudie av en elev med språkstörning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Kerstin Lann; [2016]
    Nyckelord :språkstörning; dyslexi; fonem-grafemkoppling; fonologiskt processande; avkodningssvårigheter; intervention; ojämn prestationsförmåga.;

    Sammanfattning : Syftet med min fallstudie har varit att utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv undersöka om interventionen kan hjälpa en elev i årskurs 2 med språkstörning att utveckla fonem-grafemkopplingen. Genom att utgå från tidigare forskning om svårigheter för elever med språkstörning och teorier om läsinlärning utvecklades en intervention med strukturerad arbetsgång och långsamt tempo. LÄS MER

  4. 4. "Värst vad du har blivit kawaii på sistone!" : En undersökning av slanguttryck, lånord och språkblandning i svensk-japansk subkultur

    L3-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Hanna Rosén; [2013]
    Nyckelord :slanguttryck; lånord; språkblandning; svensk-japansk subkultur; subkultur; slangord; japanska; Japan; japansk populärkultur; anime; manga; cosplay; kawaii; otaku; ungdomsspråk; internetspråk; ackommodation; språkgemenskap; identitet; YOHIO; dayviews; internetcommunity; internetforum;

    Sammanfattning : Japansk populärkultur får allt fler fans i Sverige och svenska ungdomar inspireras av popartister, japanskt mode och framför allt de speciella tecknade serieformerna - manga och anime. Den här uppsatsen behandlar språkandet inom den svensk-japanska subkulturen med fokus på slanguttryck, språkblandning och lånord. LÄS MER

  5. 5. Kognitiv och språklig utveckling hos barn med cochleaimplantat i ett longitudinellt perspektiv

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Jenni Carlsson; Sofia Åström; [2009]
    Nyckelord :Cochlear implants; children; development; phonological abilities; working memory; receptive vocabulary; decoding; reading comprehension; Cochleaimplantat; barn; utveckling; fonologi; arbetsminne; receptivt ordförråd; avkodning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Cochleaimplantat (CI) är ett tekniskt hjälpmedel som ges till personer med dövhet eller grav hörselnedsättning. Ett CI kan hos barn ge en möjlighet till ökad utveckling av kognitiva och språkliga förmågor. Syftet med föreliggande studie var att undersöka utvecklingen av kognitiva och språkliga förmågor hos barn med CI. LÄS MER